Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic

Τετάρτη, Νοεμβρίου 05, 2025

ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ - Προτάσεις για την επόμενη μέρα από το ΤΕΕ Ηπείρου


Η «Εγνατία Οδός Α.Ε.» (ΕΟΑΕ) ιδρύθηκε το 1995, με βάση το νόμο 2229/94 και τον 2190/20,

με τη Δ14α/02/69/ΦΝ380/10.11.1994 (ΦΕΚ Β 846/1994) ΚΥΑ των υπουργών ΥΠΕΘΟ, Οικονομικών και ΥΠΕΧΩΔΕ, έχοντας ως αντικείμενο τη μελέτη, επίβλεψη, κατασκευή, συντήρηση, εξοπλισμό και εκμετάλλευση της Εγνατίας οδού και των οδικών αξόνων που την εξυπηρετούν καθώς και άλλων έργων εντός ή εκτός της ελληνικής επικράτειας που της ανατίθενται με Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις.

Από το 1995 έως και σήμερα (29 έτη) η ΕΟΑΕ διαχειρίστηκε τη μελέτη, κατασκευή, λειτουργία, εκμετάλλευση και συντήρηση της Εγνατίας Οδού, που είναι ο μεγαλύτερος αυτοκινητόδρομος της Ελλάδας, μήκους 670km και των έξι (6) κάθετων αξόνων της μήκους 350km. Η Εγνατία Οδός διέρχεται στο μεγαλύτερο μέρος της από δύσβατες ορεινές περιοχές της Βόρειας Ελλάδος (οροσειρά Πίνδου), γεγονός που την ανέδειξε σε ένα από τα πιο δυσχερή οδικά έργα της Ευρώπης.

Με την κατασκευή της Εγνατίας οδού επιτεύχθηκε η άρση της απομόνωσης της περιοχής μας, όπου η δύσβατη Οροσειρά της Πίνδου κατέστη πλέον εύκολα προσπελάσιμη όπως και η επικοινωνία με τη Θεσσαλονίκη και την υπόλοιπη Βόρεια Ελλάδα.

Η εταιρεία «Εγνατία Οδός Α.Ε.» ολοκλήρωσε με επιτυχία τον βασικό άξονα και τους καθέτους της Εγνατίας Οδού, έργο συνολικού ύψους περίπου 8 δισ. ευρώ. Παράλληλα, συνέβαλε καθοριστικά στον σχεδιασμό και την υλοποίηση αναπτυξιακών έργων μικρής και μεγάλης κλίμακας, στη σύνταξη μελετών, τεχνικών κανονισμών και προτύπων, καθώς και στην εξεύρεση χρηματοδοτήσεων για πολλές Περιφέρειες της χώρας και του εξωτερικού.

Πολλά έργα φέρουν τη σφραγίδα της, ενώ αρκετές τεχνικές καινοτομίες που εισήγαγε εφαρμόζονται σήμερα σε όλη την Ελλάδα.

Το οριστικό κλείσιμο μιας τέτοιας εταιρείας θα έχει άμεσες συνέπειες, καθώς εκκρεμούν μελέτες και έργα που έχουν ήδη δημοπρατηθεί ή συμβασιοποιηθεί και αφορούν τις Περιφέρειες Ηπείρου, Δυτικής, Κεντρικής και Ανατολικής Μακεδονίας & Θράκης.

Σε βάθος χρόνου, η μη αξιοποίηση της εταιρείας θα έχει ως αποτέλεσμα μεγάλα αναπτυξιακά έργα – ακόμη και της Θεσσαλονίκης – να σχεδιάζονται και να εκτελούνται αποκλειστικά από κεντρικές υπηρεσίες της πρωτεύουσας. Αυτό στερεί από τις τοπικές κοινωνίες την ουσιαστική αποκέντρωση στη διαχείριση έργων υποδομής, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ανάπτυξη και την αποτελεσματικότητα των έργων.

Επιπλέον, θα υπάρξουν επιπτώσεις και στην τοπική οικονομία, καθώς θα περιοριστούν οι δυνατότητες ουσιαστικής συμμετοχής των τοπικών επαγγελματιών και φορέων στον σχεδιασμό και την υλοποίηση έργων. Η πραγματικότητα αυτή αναδεικνύει την ανάγκη ύπαρξης ενός ισχυρού τοπικού φορέα που θα μπορεί να εγγυηθεί τη συνέχεια και την αποτελεσματική υποστήριξη της ανάπτυξης.

       Για τους παραπάνω λόγους προτείνουμε για την επόμενη μέρα:

·       Να διασφαλιστεί η ύπαρξη φορέα δημόσιου χαρακτήρα κατά μήκος της Εγνατίας Οδού, στη Βόρεια Ελλάδα για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση έργων υποδομής, αντίστοιχου με δομές που λειτουργούν ήδη σε κεντρικό επίπεδο.

·       Ως εναλλακτικές για την επίτευξη του στόχου αυτού, να ενισχυθεί η «Εγνατία Οδός Α.Ε.» με νέες αρμοδιότητες ή να δημιουργηθεί ένας νέος διευρυμένος φορέας με βάση την εμπειρία και την τεχνογνωσία της.

·       Να συνεχίσει ο φορέας να συνεργάζεται με τις Περιφέρειες, όπως ήδη γίνεται σήμερα, αναλαμβάνοντας έργα και ανάγκες που οι ίδιες επιλέγουν, και να διαχειρίζεται ένα ευρύτερο φάσμα έργων και αντικειμένων.

·       Να αναλάβει ο φορέας την τεχνική υποστήριξη της εποπτείας της σύμβασης παραχώρησης της Εγνατίας Οδού, όπως απαιτείται από το Δημόσιο.

·       Να διατηρηθεί το ανθρώπινο δυναμικό και η τεχνογνωσία στην «Εγνατία Οδός Α.Ε.» ή στον ενισχυμένο/νέο φορέα που θα τη διαδεχθεί, αποφεύγοντας τη διασπορά του σε διάφορες υπηρεσίες που αποδυναμώνει την επιχειρησιακή ικανότητα ενός ενιαίου και εξειδικευμένου οργανισΓια τη Διοικούσα Επιτροπή

                                       

του ΤΕΕ\ΤΗ

 

 

 Ο Πρόεδρος

        Ιωάννης Τσίγκρος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου