Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic

Τρίτη, Ιουλίου 17, 2018

ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ – ΚΟΛΑΦΟΣ ΓΙΑ «ΚΛΕΙΣΘΕΝΗ»!, Τεκμηριωμένη η αποδόμησή του από τον «Συνήγορο του Πολίτη»

- Χαρακτηρίζει το Nόμο ως έναν… ραπτάρχη, στον οποίο προστίθενται συνεχώς νέες διατάξεις, ενώ παραμένουν κάποιες παλαιότερες και παρωχημένες...

- Κενά και παραλείψεις θα δημιουργήσουν σοβαρά προβλήματα

Μπορεί η μεταρρύθμιση για την Τοπική Αυτοδιοίκηση, ο γνωστός «Κλεισθένης» να αποτελεί Νόμο του Κράτους από την περασμένη εβδομάδα, καθώς ψηφίστηκε στη Βουλή, παρά τις έντονες αντιδράσεις που έχει εκφράσει το σύνολο σχεδόν των αιρετών, ωστόσο η εφαρμογή του στην πράξη δεν θα είναι καθόλου εύκολη υπόθεση! 

Ο Συνήγορος του Πολίτη, η συνταγματικά κατοχυρωμένη ανεξάρτητη αρχή, προέβη σε μια σειρά τεκμηριωμένων παρατηρήσεων απέναντι στο Νομοσχέδιο, αποδομώντας ουσιαστικά την πολυσυζητημένη μεταρρύθμιση του Υπουργείου Εσωτερικών. 

Σε μια φράση μάλιστα η ανεξάρτητη αρχή τα λέει όλα, αφού εντοπίζει χαρακτηριστικά που «δεν συνάδουν με τις αρχές της καλής νομοθέτησης»! 

Παράλληλα, επισημαίνει ότι «το νέο σχέδιο νόμου οφείλει να αντιμετωπίσει τα ζητήματα της τοπικής αυτοδιοίκησης με το πνεύμα και τις επιταγές του σήμερα και να μην αποτελεί έναν ραπτάρχη, στον οποίο προστίθενται συνεχώς νέες διατάξεις, ενώ παραμένουν κάποιες παλαιότερες και παρωχημένες»!

Κατά τον Συνήγορο του Πολίτη, το συγκεκριμένο Σ/Ν έχρηζε στο σύνολό του, περαιτέρω εξέτασης και επεξεργασίας, καθώς στο 24 σελίδων έγγραφό του εντοπίζει σημαντικά κενά και παραλείψεις που θα δημιουργήσουν στην πορεία σοβαρά προβλήματα.

Για τους Διαμεσολαβητές...
Ο Συνήγορος, μεταξύ άλλων, εκφράζει τις επιφυλάξεις του σχετικά με ς, αλλά και της οικονομικότητας του θεσμού του Δημοτικού και Περιφερειακού Διαμεσολαβητή. 

Ως προς τη διασφάλιση της ανεξαρτησίας, επισημαίνει ότι καθίσταται επιβεβλημένη η διατήρηση της αυξημένης πλειοψηφίας των 2/3 των μελών του εκλεκτορικού σώματος, καθώς και ο προσδιορισμός των κριτηρίων αξιολόγησης των υποψηφίων Διαμεσολαβητών. Σε ό,τι αφορά την οικονομικότητα του θεσμού, προβλέπεται η σύσταση ενός πολυάριθμου συλλογικού οργάνου, ενώ το συνολικό έργο της Διαμεσολάβησης σε αυτοδιοικητικό επίπεδο, καλύπτεται ήδη πλήρως από το Συνήγορο του Πολίτη και μάλιστα με υψηλότερα εχέγγυα ανεξαρτησίας. Εξάλλου παρατηρείται και μία εκτεταμένη ασάφεια ως προς το εύρος των αρμοδιοτήτων του τοπικού Διαμεσολαβητή.

Για τα τέλη
Αναφορικά με την επιχειρούμενη αναμόρφωση του πλαισίου που αφορά τα δημοτικά τέλη ο Συνήγορος διατυπώνει τον προβληματισμό του ως προς τη θεμελίωση της ανταποδοτικότητας των συγκεκριμένων υπηρεσιών, τον ακριβή προσδιορισμό της φορολογικής βάσης των τελών και τον καθορισμό των συντελεστών. Ειδικά σε ό,τι αφορά στο νομοθετικό πλαίσιο των αποβλήτων, η Αρχή τονίζει ότι οφείλει να ενσωματώσει τις ευρωπαϊκές δεσμεύσεις της χώρας σχετικά με τη διαχείριση των αποβλήτων. Επομένως, οφείλει να συμπεριλάβει οικονομικά κίνητρα για την ανακύκλωση των αποβλήτων και την αξιοποίηση της θεσμικής δυνατότητας ορισμού περισσοτέρων (μέχρι επτά) συντελεστών με βάση τον όγκο των αποβλήτων που παράγει ο κάθε χώρος, ώστε να καθίσταται το σύστημα αναλογικότερο και δικαιότερο.

Σχετικά με την προτεινόμενη διάταξη περί απαλλαγής των μη χρησιμοποιούμενων και μη ηλεκτροδοτούμενων ακινήτων από τα δημοτικά τέλη καθαριότητας και φωτισμού ο Συνήγορος επισημαίνει μεταξύ άλλων τα προβλήματα που εγείρει η σύνδεση της έναρξης της απαλλαγής από την υποβολή της υπεύθυνης δήλωσης καθώς και την ανάγκη συγκεκριμένης πρόβλεψης για τα ακίνητα που ουδέποτε ηλεκτροδοτήθηκαν.

Επίσης, προτείνει συμψηφισμό των ήδη καταβληθέντων τελών με μελλοντικές οφειλές και επισημαίνει ότι δεν έχει ληφθεί μέριμνα για τους πολίτες που έχουν υπαχθεί σε ρύθμιση και έχουν καταβάλει κάποιο αριθμό δόσεων.

Πολυπλοκότητα στην Διοίκηση 
Σε άλλο σημείο ο Συνήγορος του Πολίτη επισημαίνει ότι εφεξής, οι αρμοδιότητες που επιφυλάσσονται σε κάθε Δήμο εξαρτώνται από την κατάταξή του σε μια από τις προβλεπόμενες έξι κατηγορίες με δυνατότητα περαιτέρω διαίρεσης σε υποκατηγορίες.

Και υποστηρίζει ότι ο καθορισμός των αρμοδιοτήτων των Δήμων ανάλογα με την κατηγορία στην οποία θα υπαχθούν, δημιουργεί πολυπλοκότητα στο σύστημα Διοίκησης. Από το σύνολο των αρμοδιοτήτων της ενιαίας κατηγορίας των 325 Δήμων της χώρας, δημιουργείται διαβάθμιση με αποτέλεσμα να μη διευκρινίζεται ποιος φορέας (π.χ. η αυτοδιοίκηση β’ βαθμού, η κεντρική κυβέρνηση ή ο Δήμος της πρωτεύουσας του νομού) θα ασκεί τις αρμοδιότητες της τοπικής αυτοδιοίκησης α’ βαθμού σε εκείνους τους Δήμους που, λόγω της ένταξής τους στις νέες κατηγορίες, δεν θα ασκούν παρά ένα μέρος από αυτές.

Θέματα εποπτείας 
Σχετικά με το ζήτημα της αυτοτελούς εποπτείας των ΟΤΑ ο Συνήγορος του Πολίτη αναφέρει, μεταξύ άλλων, ότι ο νέος Νόμος διατηρεί το θεσμό του Ελεγκτή Νομιμότητας μετονομάζοντάς τον, χωρίς προφανή λόγο, σε Επόπτη ΟΤΑ. Μείζον θέμα ήταν και παραμένει η εφαρμογή του νομοθετικού πλαισίου, η λειτουργία του θεσμού του Ελεγκτή Νομιμότητας και η στελέχωση των Υπηρεσιών του.

Παράλληλα, εκφράζει έντονο προβληματισμό για τις περιπτώσεις κατάργησης του υποχρεωτικού ελέγχου Νομιμότητας. Όπως μεταξύ άλλων, αναφέρει «η μη αποστολή για έλεγχο νομιμότητας αποφάσεων των συλλογικών οργάνων των δήμων και των περιφερειών με τις οποίες αναλαμβάνεται κόστος έως 120.000 ευρώ, με δεδομένη την κατάργηση του προληπτικού ελέγχου από το Ελεγκτικό Συνέδριο από τις αρχές του 2019, δημιουργεί έντονο προβληματισμό…».

Για τους ΦΟΔΣΑ
Αναφορικά με τους Φορείς Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΦΟΔΣΑ), ο Συνήγορος του Πολίτη έχει επισημάνει επανειλημμένα ότι α) ο υφιστάμενος εγκεκριμένος σχεδιασμός, ο οποίος παρέχει το αναγκαίο διαχειριστικό πλαίσιο, ουδόλως έχει εφαρμοστεί μέχρι σήμερα, β) η εφαρμογή ενός ΠΕΣΔΑ απαιτεί χρόνο για να καταλήξει σε ώριμες και βιώσιμες λύσεις, γ) η προώθηση ενός νέου σχεδιασμού θα πρέπει να λάβει σοβαρά υπόψη το διαθέσιμο χρόνο, σε συνδυασμό με τον ενδεχόμενο κίνδυνο των επιπτώσεων από τις νέες καθυστερήσεις που τυχόν προκύψουν και εμποδίσουν τη διαχείριση των απορριμμάτων σε τοπικό επίπεδο για μία ακόμη φορά. Γι’ αυτό και προτείνει την κατάργηση των συγκεκριμένων διατάξεων του Σ/Ν προκειμένου να συνεκτιμηθεί η υφιστάμενη κατάσταση.

proinoslogos

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου