Με μια αιφνιδιαστική κίνηση που όμως ήταν άριστα μελετημένη, το επενδυτικό fund CVC Capital partners - γνωστό στην Ελλάδα από τις μεγάλες επενδύσεις του στο χώρο της Υγείας (θεραπευτήριο Υγεία, Metropolitan, Ιασώ General, Μητέρα και Λητώ), ανοίχτηκε για πρώτη φορά σ' ένα νέο χώρο, αυτών της διαχείρισης μαρίνων και του yachting, εξαγοράζοντας τις μαρίνες της D-Marin, του τουρκικού ομίλου Dogus.
Μια κίνηση μεγάλης σημασίας και σημειολογίας, που αφενός δείχνει τις προοπτικές που έχει αυτός ο – εντελώς ανεκμετάλλευτος στην Ελλάδα – κλάδος, αφετέρου μαρτυρά τις προθέσεις του μεγάλου αμερικανικού επενδυτικού σχήματος, που βάζει πλώρη για να γίνει παγκόσμια δύναμη και στο θαλάσσιο τουρισμό.
Όπως το ίδιο το fund ανακοίνωσε, απέκτησε τις συμμετοχές της D-Marin του Τούρκου μεγιστάνα Φερίτ Σαχένκ σε Ελλάδα, Κροατία και Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα. Στην Ελλάδα, η εξαγορά αφορά τις μαρίνες του Φλοίσβου, της Ζέας, των Γουβιών στην Κέρκυρα και της Λευκάδας.
Με αφορμή την εξαγορά των μαρίνων ο István Szoke, Διευθύνων Σύμβουλος της CVC Capital Partners, δήλωσε: «Με όχημα το παγκόσμιο δίκτυο και την εμπειρία της CVC, σκοπεύουμε να δημιουργήσουμε την κορυφαία εταιρεία εκμετάλλευσης μαρινών παγκοσμίως τόσο μέσω της οργανικής ανάπτυξης όσο και μέσω των εξαγορών».
Από την πλευρά του ο Burak Baykan, Διευθύνων Σύμβουλος της D-Marin, δήλωσε: «Είμαστε στην ευχάριστη θέση να εξασφαλίσουμε την υποστήριξη της CVC, ενός κορυφαίου παγκόσμιου επενδυτή, για να επεκτείνουμε τη D-Marin διεθνώς και να μεταφέρουμε την εταιρεία στο επόμενο επίπεδο». Υπενθυμίζεται ότι τον Μάιο του 2018, η Ευρωπαϊκή τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (EBRD) απέκτησε ποσοστό 25% στην D-Marin.
Σ' ό,τι αφορά τον τουρκικό όμιλος που την τελευταία διετία αντιμετωπίζει μεγάλα προβλήματα ρευστότητας λόγω υπέρογκου δανεισμού αλλά και της κρίσης στην τουρκική λίρα, πλέον μετά την πώληση της συμμετοχής του στην Ιονική Ξενοδοχειακή που ελέγχει το ξενοδοχείο Hilton πέρυσι στην Τέμες της οικογένειας Κωνσταντακόπουλου, η μοναδική συμμετοχή που κρατάει ακόμα στην Ελλάδα η Dogus είναι το 33% στον Αστέρα Βουλιαγμένης.
Η D- Marin έχει την έδρα της στην Κωνσταντινούπολη και διαχειρίζεται μαρίνες στην Κροατία, την Ελλάδα, το Μαυροβούνιο, την Τουρκία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα. Οι μαρίνες στην Τουρκία θα παραμείνουν υπό την ιδιοκτησία του ομίλου Dogus και υπό τη διαχείριση της D- Marin.
Τεράστια περιθώρια ανάπτυξης ο κλάδος
Με 16.000 χιλιόμετρα ακτογραμμή και κοντά στα 6.000 νησιά και βραχονησίδες με ένα κλίμα ήπιο και μεσογειακό που ευνοεί το yachting και το θαλάσσιο τουρισμό, η Ελλάδα πλέον, έχοντας και εδραιωμένη θέση στην παγκόσμια αγορά τουρισμού, παρουσιάζει εξαιρετικές επενδυτικές ευκαιρίες στον συγκεκριμένο κλάδο.
Τεράστια περιθώρια ανάπτυξης ο κλάδος
Με 16.000 χιλιόμετρα ακτογραμμή και κοντά στα 6.000 νησιά και βραχονησίδες με ένα κλίμα ήπιο και μεσογειακό που ευνοεί το yachting και το θαλάσσιο τουρισμό, η Ελλάδα πλέον, έχοντας και εδραιωμένη θέση στην παγκόσμια αγορά τουρισμού, παρουσιάζει εξαιρετικές επενδυτικές ευκαιρίες στον συγκεκριμένο κλάδο.
Ο κλάδος είναι εν πολλοίς αναξιοποίητος στη χώρα μας, με τεράστια προβλήματα λόγω γραφειοκρατίας, αλλά και απουσίας σύγχρονου νομοθετικού πλαισίου. Στη χώρα μας υπάρχουν 148 χωροθετημένοι τουριστικοί λιμένες, όμως λειτουργούν μόνο οι 60 εξ αυτών, ενώ υπάρχουν εν λειτουργία 30 μαρίνες με τις βασικές υπηρεσίες.
Μεγάλα σχέδια για την αξιοποίηση Μαρίνων και λιμανιών
Σήμερα ο θαλάσσιος τουρισμός και συγκεκριμένα το yachting συνεισφέρει το 1,1% του AEΠ με 800 εκατ. ευρώ, ενώ αν συνυπολογιστούν και οι έμμεσες επιδράσεις (κατανάλωση κατόχων, επιβατών και πληρωμάτων στη στεριά) ανεβαίνει στα 1,9 δισ. ευρώ.
Aκόμη, κάθε ένα ευρώ που δαπανάται για ελλιμενισμό σκάφους αναψυχής φέρνει δαπάνες σε συναφείς δραστηριότητες στη στεριά 12 ευρώ από τα μεγάλα σκάφη και 5 ευρώ από τα μικρότερα, -σύμφωνα με μελέτη που έχει στα χέρια της η Ένωση Mαρίνων Eλλάδος-, για καύσιμα, προμήθειες, τροφοδοσία, υπηρεσίες εξυπηρέτησης, διασκέδαση, εστίαση, συντήρηση, μισθοδοσία και άλλες υποχρεώσεις. Άρα για μία αγορά της τάξης των 50 εκατ. ευρώ που αντιπροσωπεύουν τώρα οι ελληνικές μαρίνες, εκτιμάται ότι τουλάχιστον 400 εκατ. ευρώ διαχέονται ευρύτερα στην οικονομία.
Τα σχέδια του ΤΑΙΠΕΔ
Μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2020 θα επιταχυνθούν οι διαδικασίες για τους διαγωνισμούς των μαρίνων, μέσω του ΤΑΙΠΕΔ. Έως τώρα έχουν προχωρήσει οι δύο διαγωνισμοί για τις μαρίνες Χίου και Αλίμου, ενώ για τη μαρίνα Ιτέας, λήγει στις 31 Ιανουαρίου η περίοδος εκδήλωσης ενδιαφέροντος.
Οι παραχωρήσεις για τις υπόλοιπες πέντε προγραμματίζονται μέσα στο 2020 και το επενδυτικό ενδιαφέρον αναμένεται να είναι υψηλό, δεδομένου ότι βρίσκονται σε τουριστικούς προορισμούς με μεγάλη επισκεψιμότητα. Πρόκειται για τις μαρίνες Aργοστολίου (με 175 θέσεις) και Zακύνθου (με 275 θέσεις), ενώ θα ακολουθήσουν για τη μαρίνα Mανδρακίου Pόδου (175 θέσεις) και για την Kαλαμαριά (242 θέσεις).
liberal / Του Απόστολου Σκουμπούρη
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου