Πέρα όμως από τις πανέμορφες παραλίες, τις αρχαιότητες, τα μνημεία θρησκευτικού ενδιαφέροντος, τις ιστορικές τοποθεσίες, τις τοποθεσίες φυσικού κάλλους, την γαστρονομία, οι επισκέπτες τουριστικών προορισμών έχουν και άλλα ενδιαφέροντα που σχετίζονται με τον σύγχρονο πολιτισμό.
Μουσική, θέατρο, εικαστικά, λογοτεχνία.
Μάλιστα αυτά ενδιαφέρουν επισκέπτες, Έλληνες ή αλλοδαπούς, που θα ήταν και οι καλλίτεροι διαφημιστές της πόλης μας.
Στην μεγάλη παράδοσή μας του αρχαίου θεάτρου τις παραστάσεις παρακολουθούσαν όλοι οι πολίτες ασχέτως αξιώματος, καταγωγής, μόρφωσης ή κοινωνικής θέσης. «Ο λαός σε στενή σχέση με την ιστορία του, καθρεφτίζονταν στο έργο τέχνης, κοινωνούσε με αυτό και μέσα σε λίγες ώρες γέμιζε τα μάτια του με την ευγενέστερη ουσία του».
Έτσι αναβαθμίζονταν η κρίση, μόρφωση και αισθητική του κοινού.
Σε αυτές τις παραστάσεις η μουσική ήταν βασικός συντελεστής της δράσης.
Η μουσική ήταν ένα από τα βασικά μαθήματα της εκπαίδευσης των αρχαίων Ελλήνων.
Και τούτο καθόλου τυχαία.
Η μαγική δύναμη της μουσικής φαίνεται στον υπέροχο μύθο του Ορφέα.
Ο Σωκράτης πίστευε ότι: «η μουσική είναι ο υπέρτατος ηθικός νόμος».
Ο Nietzsche (Νίτσε 1844-1900) στο έργο του «γένεση της τραγωδίας» πιστεύει ότι: «αυτό που θα έκανε τη ζωή να αξίζει είναι η Τέχνη και ιδιαίτερα η υψηλότερη Τέχνη, η μουσική».
Μάλιστα θέλησε να μεταμορφώσει την κοινωνία μέσω της «συλλογικής έκστασης», την οποία προσφέρει η βίωση του «δράματος», όπως ακριβώς το φανταζόταν και ο Richard Wagner (Βάγκνερ 1813-1883) στα «σκηνικά δράματά» του, προσφέροντάς του το φιλοσοφικό υπόβαθρο στις θεωρίες του.
Ο Schopenhauer (1788-1860) έγραφε: « η τέχνη είναι το μέσο να ξεφεύγει κανείς από τα βάσανα της ζωής και η μουσική είναι η υψηλότερη τέχνη, καθότι δεν εμπλέκεται στην αναπαράσταση του κόσμου. Έτσι η μουσική διεγείρει συγκινήσεις χωρίς τη χρήση του λόγου. Αποκαλύπτει την ίδια την ουσία της συγκίνησης, μιλά για την κρυφή ιστορία της ανθρώπινης θέλησης».
Οι ρομαντικοί Novalis, Tieck, Schlegel, Brentano πίστευαν ότι ο απώτερος στόχος της ποίησης ήταν να ξεπεράσει ό,τι μπορούν να πετύχουν οι λέξεις: ήθελε να γίνει μουσική.
«Ότι είναι ποιητικό οφείλει να γίνει παραμυθένιο» απαιτούσε ο Novalis «και το παραμύθι είναι εντελώς μουσικό».
Η μουσική είναι πράγματι η ανώτερη μορφή τέχνης επειδή:
- Έχει μεγαλύτερες δυνατότητες να μη στηρίζεται σε συγκεκριμένα σύμβολα ή στην
καθιερωμένη λογική.
- Κεντρίζει περισσότερο το υποσυνείδητο, το πάθος.
-Στην μουσική τα όρια μεταξύ σκέψης και συναισθήματος είναι περισσότερο
αόρατα.
- Ωθεί τη φαντασία μακρύτερα από τη γνώση.
- Δίνει τη δύναμη να διευρύνουμε τη συνείδησή μας, να υπερβούμε τον εαυτό μας,
να τείνουμε προς τι Θείο.
Μία έντονη μουσική εμπειρία έχει περισσότερες δυνατότητες από ότι η εμπειρία άλλων τεχνών να φέρει «τη Βασιλεία των Ουρανών» στη γη.
Αποκαλύπτει την ίδια την ουσία της συγκίνησης, μιλά για την κρυφή ιστορία της ανθρώπινης θέλησης, όπως έλεγε ο Schopenhauer.
Στην πόλη μας τα τελευταία χρόνια έχουν αλλάξει πολλά.
Πολλοί νέοι ασχολούνται με το θέατρο, τα εικαστικά, τη λογοτεχνία.
Τα τοπικά ωδεία και το μουσικό σχολείο συντέλεσαν ώστε ένας αρκετά μεγάλος αριθμός νέων μας να γίνουν λάτρεις της μουσικής, να κάνουν σοβαρές σπουδές και να κερδίσουν, με επίπονη μελέτη και συνέπια, σοβαρές διακρίσεις.
Όλοι αυτοί οι νέοι λαχταρούν να συμμετάσχουν σε κάποια διοργάνωση που θα δίνει την ευκαιρία τόσο στο κοινό της πόλης όσο και στους επισκέπτες της να απολαμβάνουν καλλιτεχνικές εκδηλώσεις υψηλής ποιότητας.
Ο Δήμος μας, δυστυχώς, δεν έχει φροντίσει να θεσμοθετήσει Πνευματικό Κέντρο και ως εκ τούτου τις πνευματικές και καλλιτεχνικές εκδηλώσεις αναλαμβάνει αντιδήμαρχος με πολλά και διάφορα καθήκοντα.
Οι μουσικές και άλλες καλλιτεχνικές εκδηλώσεις έχω την αίσθηση ότι γίνονται κατόπιν αιτήσεως των καλλιτεχνών και όχι με πρωτοβουλία του Δήμου.
Σε μια γρήγορη ανασκόπηση κατέγραψα τους ακόλουθους (με αλφαβητική σειρά) λαμπρούς και διακεκριμένους νέους Πρεβεζάνους μουσικούς (αν δεν αναφέρω άλλους είναι επειδή δεν έχουν πέσει στην αντίληψή μου και ζητώ συγνώμη). Τα βιογραφικά, τις εξέχουσες σπουδές και διακρίσεις τους μπορείτε εύκολα να βρείτε και να διαβάσετε.
Αλεξάνδρου Μαρία (υψίφωνος)
Αποστολίδη Ελεονώρα (πιανίστρια)
Βαγγέλη Σμαράγδα (υψίφωνος)
Βραχλιώτη Διαμαντίνα – Μαντώ (πιανίστρια)
Λιβιεράτος Ηλίας (βιολονίστας)
Τριανταφυλλίδη Αγάπη (πιανίστρια)
Οι πιο πάνω λαμπροί καλλιτέχνες έχουν τις γνώσεις και την εμπειρία να οργανώσουν με πρωτοβουλία του Δήμου μας και τη συνεργασία της υπέροχης χορωδίας «ΑΡΜΟΝΙΑ», αλλά και πολιτιστικών φορέων και ιδιωτών, που θα ήθελαν να συμμετέχουν, ένα μικρό φεστιβάλ με τίτλο «ΜΟΥΣΙΚΕΣ ΜΕΡΕΣ ΤΗΣ ΠΡΕΒΕΖΑΣ», διάρκειας μίας εβδομάδας.
Στο εγχείρημα θα ήταν επιθυμητό να συμμετέχει και η Εφορία Αρχαιοτήτων Πρέβεζας, η οποία δεν νομίζω ότι θα είχε αντίρρηση για την παραχώρηση του Ωδείου Νικόπολης για ένα τέτοιο σκοπό.
Στις «ΜΟΥΣΙΚΕΣ ΜΕΡΕΣ ΤΗΣ ΠΡΕΒΕΖΑΣ» θα λαμβάνουν μέρος οι πιο πάνω καλλιτέχνες, αλλά και συνάδελφοί τους και συνεργάτες τους, της δικής τους επιλογής, καθώς επίσης και η εξαιρετική χορωδία «ΑΡΜΟΝΙΑ».
Κάθε χρόνο οι «ΜΟΥΣΙΚΕΣ ΜΕΡΕΣ ΤΗΣ ΠΡΕΒΕΖΑΣ» θα μπορούσαν να έχουν ένα θέμα.
Για του χρόνου (2021) που συμπίπτει με τον εορτασμό των διακοσίων χρόνων της Ελληνικής Επανάστασης και ανασύστασης του Ελληνικού κράτους το θέμα θα μπορούσε να είναι “η Ελληνική Επανάσταση στην μουσική έκφραση”.
Της κάθε παράστασης θα μπορούσε να προηγούνται διαλέξεις, στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου, από καθηγητές ωδείων της πόλης ή και φιλόμουσους ιδιώτες, που θα εισήγαγαν μαθητές ωδείων και πολίτες στα υπό παρουσίαση έργα και συνθέτες τους.
Με τον εθελοντισμό των πολιτιστικών φορέων και ιδιωτών, στους οποίους θα ανατεθούν επίσημα από τον Δήμο αρμοδιότητες, θα υπάρχει αφενός σημαντική εξοικονόμηση εξόδων αλλά ταυτόχρονα και κινητοποίηση και ενδιαφέρον από τους πολίτες που θα πρέπει να αγκαλιάσουν την προσπάθεια.
Τα ΜΜΕ της πόλης πρόθυμα θα προβάλουν το γεγονός και πιστεύω αρκετοί συμπολίτες μας και επιχειρήσεις θα το στήριζαν με την μικρή ή μεγαλύτερη χορηγία τους.
Η νεοαποκτηθείσα έξοχη «ΜΑΡΙΝΑ ΤΗΣ ΠΡΕΒΕΖΑΣ», επίσης, όπως και τα ξενοδοχειακά συγκροτήματα της πόλης και ευρύτερης περιοχής, θα μπορούσαν να το διαφημίζουν σαν ένα επιπλέον πλεονέκτημα για τουριστικό προορισμό στους εκλεκτούς πελάτες τους.
Πιστεύω ότι μια τέτοια σοβαρή προσπάθεια θα μπορούσε να ενταχθεί σε κάποιο πρόγραμμα για καλλίτερη και διαρκέστερη χρηματοδότηση.
Οι «ΜΟΥΣΙΚΕΣ ΜΕΡΕΣ ΤΗΣ ΠΡΕΒΕΖΑΣ» με την σοβαρότητα και καλλιτεχνική αναγνώριση των πιο πάνω καλλιτεχνών και το κύρος της χορωδίας μας μπορούν να προσφέρουν ένα καλλιτεχνικό γεγονός όχι μόνο παν ηπειρωτικού ενδιαφέροντος αλλά πανελληνίου.
Οι πολίτες της Πρέβεζας θα απολαμβάνουν και θα χειροκροτούν τα δικά μας παιδιά και οι ξένοι Έλληνες και αλλοδαποί θα απολαμβάνουν υψηλή τέχνη.
Έχω απόλυτη συναίσθηση ότι ένα τέτοιο εγχείρημα δεν είναι εύκολο γι’ αυτό και προτείνω συμμετοχή πολιτιστικών φορέων και ιδιωτών.
Με γνώση ότι κάθε καλό και ωραίο απαιτεί μεγάλη προσπάθεια, επιμονή και χρήμα.
Σπύρος Σουμαλεύρης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου