Η Μεγάλη Εβδομάδα και το Πάσχα (25 Απρ.-2 Μαΐου 2021), αποτελούν την καρδιά της χριστιανικής λατρείας.
Ο ετήσιος εορτολογικός κύκλος επηρεάζεται άμεσα από το πασχαλινό εορτολόγιο, τόσο ως προς τον ημερολογιακό προγραμματισμό του, όσο και ως προς το υμνολογικό και πνευματικό περιεχόμενό του.
Φέτος, λόγω των υφισταμένων περιορισμών εκ της πανδημίας, θα ισχύσει το ακόλουθο πρόγραμμα.
ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΩΝ ΒΑΪΩΝ Πρωί. Δύο (2) Θείες Λειτουργίες. Η Α΄ ώρα 7.00-9.45 π. μ. Η Β΄ ώρα 10.00-11.00 π. μ. Βράδυ. Ώρα 6.30-8.15 μ. μ.: Ακολουθία Νυμφίου (Όρθρος Μεγ. Δευτέρας).
ΜΕΓΑΛΗ ΔΕΥΤΕΡΑ Πρωί. Ώρα 7.00-9.30 π. μ.: Προηγιασμένη Θεία Λειτουργία. Βράδυ. Ώρα 6.30-8.15 μ. μ.: Ακολουθία Νυμφίου (Όρθρος Μεγ. Τρίτης).
ΜΕΓΑΛΗ ΤΡΙΤΗ Πρωί. Ώρα 7.00-9.30 π. μ.: Προηγιασμένη Θεία Λειτουργία και εν συνεχεία Θεία Κοινωνία των ασθενών (κατ’ οίκον). Βράδυ. Ώρα 6.30-8.15 μ. μ.: Ακολουθία Νυμφίου (Όρθρος Μεγ. Τετάρτης-Τροπάριον Κασσιανής).
ΜΕΓΑΛΗ ΤΕΤΑΡΤΗ Πρωί. Ώρα 7.00-9.30 π. μ.: Προηγιασμένη Θεία Λειτουργία. Εν συνεχεία, ώρα 9.45-11.00 π. μ.: Το Άγιον Ευχέλαιον. Βράδυ. Ώρα 6.30-8.15 μ. μ.: Ακολουθία Νιπτήρος-Μυστικού Δείπνου (Όρθρος Μεγ. Πέμπτης).
ΜΕΓΑΛΗ ΠΕΜΠΤΗ Πρωί. Ώρα 7.30-10.00 π. μ.: Θεία Λειτουργία (Μεγ. Βασιλείου). Ώρα 10.30 π. μ.: Τρισάγια εις Κοιμητήριον. Βράδυ. Ώρα 5.30-8.30 π. μ.: Ακολουθία Αγίων Παθών (Δώδεκα Ευαγγέλια).
ΜΕΓΑΛΗ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ Πρωί. Ώρα 9.00-12.00 μ.: Ακολουθία Μεγάλων Ωρών-Αποκαθήλωσις. Βράδυ. Ώρα 6.00-8.30 μ. μ.: Ακολουθία του Επιταφίου Θρήνου (Εγκώμια) Ώρα 8.00 μ. μ.: Περιφορά Επιταφίου πέριξ του Ναού.
ΜΕΓΑ ΣΑΒΒΑΤΟΝ Πρωί. Ώρα 7.30-10.00 π. μ.: Θεία Λειτουργία (Μεγ. Βασιλείου)-Πρώτη Ανάστασις. Βράδυ. Ώρα 7.15 μ. μ.: Έναρξις Παννυχίδος Αναστάσεως. Ώρα 9.00 μ. μ.:
Τελετή ΑΝΑΣΤΑΣΕΩΣ. Ώρα 9.15-10.30 μ. μ. περίπου: Θεία Λειτουργία του Πάσχα.
ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΟΥ ΠΑΣΧΑ Πρωί. Ώρα 11.00 π. μ.: Εσπερινός της ΑΓΑΠΗΣ εις Ι. Ν. Αγ. Χαραλάμπους.
Η Σταύρωση του Χριστού αποτελεί το απόρρητο μυστήριο της Θείας Οικονομίας, δηλ. το κρυμμένο και αδιανόητο στην ανθρώπινη σκέψη σχέδιο του Θεού για να σώσει τον άνθρωπο, θυσιάζοντας τον μονογενή του Υιό. Το περιγράφει εν συντομία ένα τροπάριο από τον Όρθρο (Δ΄ ωδή) της Μεγ. Πέμπτης, που ψάλλεται το βράδυ της Μεγ. Τετάρτης: «Προκατιδών ο προφήτης του μυστηρίου σου το απόρρητον, Χριστέ, προανεφώνησεν· έθου κραταιάν αγάπησιν ισχύος, Πάτερ οικτίρμον· τον μονογενή Υιόν γαρ, αγαθέ, ιλασμόν εις τον κόσμον απέστειλας». Ο ιερός υμνογράφος αναφέρεται στον προφήτη Αββακούμ (γ΄, 4), ο οποίος προγνωρίζει διά του Αγίου Πνεύματος το απόρρητο μυστήριο του Θεού και αναφωνεί από τα βάθη των αιώνων: Έδειξες ισχυρή αγάπη προς εμάς, που δείχνει τη δύναμή σου, Πάτερ εύσπλαχνε και αγαθέ, διότι απέστειλες τον μονογενή σου Υιό να θυσιασθεί για την εξιλέωση του κόσμου. Θυσίες προσφέρονταν πολλές, κατά τα προβλεπόμενα από τον Μωσαϊκό νόμο, αλλά μόνο η υπέρτατη θυσία του Χριστού ήταν πραγματικά ευάρεστη στον Θεό. Οι θυσίες της Παλαιάς Διαθήκης δεν είχαν δυνατότητα να καθαρίσουν τους ανθρώπους από την αμαρτία. Σ’ αυτές γινόταν μόνο «ανάμνησις αμαρτιών», όχι άφεση. Προσφέρονταν μόνο για να συνειδητοποιούν όλο και βαθύτερα οι άνθρωποι την αμαρτωλότητά τους, να στρέφονται με όλο και περισσότερη μετάνοια στον Θεό και να νοσταλγούν όλο και εντονότερα τον Σωτήρα και Λυτρωτή τους. Λέγει σχετικά ο απόστ. Παύλος: «Γι’ αυτό τον λόγο, όταν ερχόταν στον κόσμο ο Χριστός ως άνθρωπος, έλεγε προς τον Πατέρα του: ‘’Θυσίαν και προσφοράν ουκ ηθέλησας, σώμα δε κατηρτίσω μοι’’. Δεν θέλησες θυσία και προσφορά (σαν αυτές που προσφέρονται κατά τις διατάξεις του Μωσαϊκού νόμου), αλλά μου ετοίμασες σώμα (για να σου το προσφέρω ως ευάρεστη θυσία). Τα ολοκαυτώματα (θυσίες που καίγονταν ολόκληρες) και οι θυσίες που προσφέρονταν υπέρ των αμαρτιών, δεν σου άρεσαν. Γι ‘ αυτό τότε είπα: Ιδού, έρχομαι, ω Θεέ, για να κάμω το θέλημά σου (Ψαλμ. 37, 5-7). Με την εκπλήρωση του θελήματος αυτού είμαστε αγιασμένοι. Και αυτό έγινε ’’διά της προσφοράς του σώματος του Ιησού Χριστού εφάπαξ’’» (Εβρ. 10, 5-10). Η σταυρική θυσία του Χριστού, που έγινε μια φορά για πάντα, για τη δική μας απολύτρωση, είναι καρπός απόρρητης σοφίας και κραταιάς αγάπης του Θεού για μας.
Καλή Ανάσταση-Χρόνια πολλά!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου