ΤΙ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΡΟΣΕΞΩ ΚΑΙ ΝΑ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΩ ΩΣ ΓΟΝΕΑΣ, ΣΕ ΕΝΑ ΠΑΙΔΙ ΠΟΥ ΞΕΚΙΝΑΕΙ ΤΗΝ ΠΡΩΤΗ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΤΗΝ ΓΡΑΦΟΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ ΤΟΥ.
1-Σωστό κράτημα
του μολυβιού και σωστή θέση καθίσματος.
Τα περισσότερα παιδιά
πετυχαίνουν το σωστό κράτημα του μολυβιού μέχρι τα έξι τους χρόνια και έτσι είναι έτοιμα να παρακολουθήσουν την πρώτη
δημοτικού. Όμως , θα πρέπει να έχουμε πάντα στο μυαλό μας ότι τα αναπτυξιακά ορόσημα δεν είναι ίδια για όλα
τα παιδιά. Επίσης , θα πρέπει να κάθονται σωστά και οριοθετημένα στο θρανίο
τους και για ανατομικούς λόγους αλλά και για ενίσχυση της προσοχής –
συγκέντρωσης τους
2-Σωστή φορά
γραφής .
Μόλις τα παιδιά
ξεκινήσουν να γράφουν πρέπει να μάθουν να γράφουν γράμματα και αριθμούς με τη
σωστή φορά. Αυτό βέβαια κατακτιέται σε πολύ πιο μικρή ηλικία και πολλές φορές
εμείς οι θεραπευτές δεν επιμένουμε τόσο στην αλλαγή της φοράς αφού δεν επηρεάζει το παιδί σε άλλους μαθησιακούς
τομείς.
3-Το μέγεθος των
γραμμάτων
Μόνον αφού τα παιδιά
έχουν αναπτύξει ακριβή σχηματισμό και κατασκευή γραμμάτων, θα είναι σε θέση να
κρατήσουν τα γράμματα εντός του καθορισμένου χώρου στη σελίδα. Μόνο τότε δηλαδή
μπορούν να μάθουν πώς να διατηρούν το κατάλληλο μέγεθος στα γράμματα.
4-Πάνω στη γραμμή
Το σωστό μέγεθος των
γραμμάτων, σχετίζεται πολύ με την ευθυγράμμιση και τη συνεπή χρήση της κάτω γραμμής του τετραδίου ως
σημείο αναφοράς για κάθε γράμμα
(“πατάνε στη γραμμή”). Αυτή η ικανότητα προκύπτει καθώς τα παιδιά μετακινούνται από το
νηπιαγωγείο στην Α΄ Δημοτικού (ηλικίες 6-7 ετών).
5-Κενά ανάμεσα
στις λέξεις
Καθώς τα παιδιά ωριμάζουν
και προχωρούν στην αναγνωστική ικανότητα, αρχίζουν να έχουν μια καλύτερη
αίσθηση για το πού μια λέξη τελειώνει και αρχίζει η επόμενη λέξη. Αυτό θα
πρέπει να συμπίπτει με την ικανότητα να
αφήνουν κατάλληλη απόσταση μεταξύ των λέξεων όταν γράφουν ( Α΄ Δημοτικού, περίπου στα 7 έτη).
ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΤΑ ΟΠΟΙΑ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΣΥΝΥΠΑΡΧΟΥΝ ΜΕ ΤΙΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ ΣΤΗ ΓΡΑΦΟΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ
Η σωστή ανάπτυξη της
γραφοκινητικότητας μπορεί να επηρεαστεί από πολλούς παράγοντες, μεταξύ των
οποίων:
-Διάσπαση προσοχής
-Μη επαρκής σύλληψη
μολυβιού
-Απουσία ενδυνάμωσης
κορμού και στάσης σώματος
-Μη επαρκής λεπτός
συντονισμός κινήσεων
-Αδύναμες
οπτικο-αντιληπτικές δεξιότητες
-Μη επαρκής
οπτικο-κινητικός έλεγχος
-Μη επαρκής εδραίωση
προτίμησης χεριού
-Αδυναμία περάσματος
μέσης γραμμής
-Δυσκολίες αισθητηριακής
επεξεργασίας
-Μαθησιακές δυσκολίες
Αξίζει να σημειωθεί πως
οι δεξιότητες που απαιτούνται για μια επιτυχημένη πορεία στην Α δημοτικού, δεν
αναπτύσσονται με τον ίδιο ρυθμό σε όλα τα παιδιά.
Εάν παρατηρηθεί κάποια
στασιμότητα ή έντονη δυσκολία στα παραπάνω καλό θα είναι να απευθυνθείτε σε
κάποιον ειδικό για να μην εδραιωθεί η δυσκολία .
Να μην ξεχνάτε ότι δεν
είναι όλα τα παιδιά έτοιμα να φοιτήσουν στην Α δημοτικού, κυρίως αυτά που είναι
γεννημένα τους τελευταίους μήνες του χρόνου.
Αν λοιπόν , το παιδί σας
δεν έχει αναπτύξει τα παραπάνω και
υπολείπεται και σε άλλους τομείς όπως ο γνωστικός,
ο ψυχοσυναισθηματικός κ.α. καλό θα ήταν να παρακολουθήσει εντατικό πρόγραμμα θεραπειών και πολύ πιθανόν να χρειαστεί επαναφοίτηση των Μεγάλων Νηπίων για την ομαλή
μετέπειτα ένταξη του στο δημοτικό.
Με εκτίμηση
Σωτηροπούλου Σ. Ροδάνθη
-Λογοθεραπεύτρια
-Ειδική Παιδαγωγός
-Βοηθός Εργοθεραπείας
-Ιδιοκτήτης ΚΔΑΠ Μαργαρώνα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου