Σαφείς δεσμεύσεις για χρηματοδοτήσεις από συγκεκριμένες πηγές αλλά και για αυστηρά χρονοδιαγράμματα υλοποίησης των συγκοινωνιακών έργων στην Ήπειρο, τόσο των οδικών συνδέσεων όσο και για το μέλλον της σιδηροδρομικής σύνδεσης της Ηπείρου, ζητά από το κεντρικό κράτος η Περιφερειακή Ένωση Δήμων (Π.Ε.Δ.) Ηπείρου.
Με ομόφωνη απόφασή του το Διοικητικό Συμβούλιο της Π.Ε.Δ. Ηπείρου αποδέχτηκε την εισήγηση του προέδρου κ. Χρήστου Ντακαλέτση που είχε ως αφορμή τις πρόσφατες δηλώσεις του Πρωθυπουργού κ. Κυριάκου Μητσοτάκη ότι η Σιδηροδρομική Εγνατία είναι ένα έργο που μπορεί να ενταχθεί μόνο στη σφαίρα της επιστημονικής φαντασίας. Ο κ. Ντακαλέτσης χαρακτήρισε «απρόκλητη» τη συγκεκριμένη δήλωση σε σχέση με το τρένο και ακολούθως, μίλησε για τα μεγάλα οδικά έργα της Ηπείρου που έχουν «βαλτώσει» και που δεν παρουσιάζουν κάποιο σημαντικό βαθμό εξέλιξης, ως προς την υλοποίησή τους.
Συγκεκριμένα, ο κ. Ντακαλέτσης ανέφερε πως ο δρόμος Γιάννενα-Καλπάκι-Κακαβιά είναι σήμερα μπλοκαρισμένος στην προδικαστική προσφυγή, με άγνωστη την τύχη του διαγωνισμού. Επανέλαβε την παλαιότερα εκφρασμένη διαφωνία της Π.Ε.Δ. Ηπείρου σχετικά με την τρίιχνη και όχι τετράιχνη κατασκευή του συγκεκριμένου δρόμου, ενώ επεσήμανε πως αν και δεν είναι εξασφαλισμένη η χρηματοδότηση του έργου, αναμένεται υποτίθεται, η ανάληψη νομικής δέσμευσης την 1η Νοεμβρίου. «Την ίδια στιγμή βλέπουμε άλλοι οδικοί άξονες όπως ο δρόμος Μπράλος-Άμφισσα να χρηματοδοτούνται με προϋπολογισμό ανάλογο του δρόμου Γιάννενα-Κακαβιά (285,5 εκατ. ευρώ). Εκεί έχει υπογραφεί η σύμβαση με εξασφαλισμένους πόρους από το ΕΣΠΑ 2021-27 και εδώ αντίθετα δεν ξέρουμε τι θα γίνει με την προαίρεση του τμήματος Καλπάκι-Κακαβιά» υποστήριξε ο κ. Ντακαλέτσης.
Έκανε στη συνέχεια λόγο για «παλινδρόμηση», αναφορικά με την εκπόνηση της μελέτης του δρόμου σύνδεσης Ιόνιας Οδού-Πρέβεζας που ως γνωστόν, έχει δοθεί η ευθύνη ωρίμανσης στην Περιφέρεια Ηπείρου.
Όσον αφορά το δρόμο Μαυρομάτι-Λιμάνι Ηγουμενίτσας, η εκπόνηση της μελέτης έχει αναληφθεί από την «Εγνατία Οδός ΑΕ», έχει σπάσει σε πολλά κομμάτια και ο ορίζοντας ολοκλήρωσης της μελέτης εμφανίζεται σήμερα εντελώς αμφίβολος, αν και με πρόβλεψη παράδοσης στο τέλος του 2023. Και για το παραλιακό μέτωπο ισχύουν τα ίδια, ενώ ο δρόμος Πάργα-Μεσοπόταμος έχει άγνωστο σχεδιασμό. Στη συνολική διεκδίκηση της Π.Ε.Δ. Ηπείρου εντάσσεται και η βελτίωση των Εθνικών Οδών Άρτας-Τρικάλων και Άρτας-Καρδίτσας.
Τέλος, ο κ. Ντακαλέτσης αναφέρθηκε στις χρηματοδοτήσεις των Δήμων από το ΕΣΠΑ και το Ταμείο Ανάκαμψης. Τόνισε συγκεκριμένα πως οι 13 από τους 18 Δήμους της Ηπείρου δεν εντάχθηκαν σε χρηματοδοτικά προγράμματα του Ταμείου Ανάκαμψης, όπως το πρόγραμμα Οδικής Ασφάλειας. Έκανε λόγο για «κατάφωρη αδικία» σε βάρος των 13 Δήμων της Ηπείρου, με ευθύνη του αναπληρωτή Υπουργού Εσωτερικών κ. Στ. Πέτσα, ο οποίος όρισε περιορισμό για την ένταξη στο πρόγραμμα Οδικής Ασφάλειας τον πληθυσμό άνω των 20.000 κατοίκων, συμπεριλαμβάνοντας και τους τουριστικούς Δήμους. «Παρακολουθούμε την υλοποίηση των έργων των άλλων Δήμων, σα να μην έχουμε προβλήματα εμείς οι μικρότεροι, είναι μια αυθαίρετη απόφαση του αρμόδιου Υπουργού» σημείωσε χαρακτηριστικά. Ανάλογη κατηγοριοποίηση και αδικία σε βάρος των μικρότερων Δήμων, υπήρξε ως γνωστόν και στο πρόγραμμα «Αντώνης Τρίτσης», με αποτέλεσμα να μεγαλώσει η «ψαλίδα» μεταξύ μεγάλων και μικρότερων Δήμων της χώρας.
Την άποψη τέλος, ότι ο σχεδιασμός της Σιδηροδρομικής Εγνατίας όφειλε να είχε γίνει με την κατασκευή της οδικής Εγνατίας, υποστήριξε ο γραμματέας του Δ.Σ. της Π.Ε.Δ. Ηπείρου, κ. Γιάννης Δαρδαμάνης o οποίος μεταξύ άλλων ανέφερε "Ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης δήλωσε τα αυτονόητα. Για ένα τέτοιο έργο απαιτείται μια μελέτη σκοπιμότητας και η καμπύλη κόστους όφελος δεν πληρείται. Τελικά η μελέτη και η κατασκευή της σιδηροδρομικής Εγνατίας έπρεπε να γίνει ταυτόχρονα με την οδική" Προφανώς πρόκειται για μια ουσιαστική διαφοροποίηση στην εισήγηση του Προέδρου, κου Ντακαλέτση.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου