Β΄ Στάδιο Διαδικασίας Εγγραφής στο Εθνικό Ευρετήριο Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Ελλάδας | 2024
Στοιχεία Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς
Σημειώνεται ότι εντός της προθεσμίας κατατέθηκαν 104 Δηλώσεις.
Στο επόμενο στάδιο, εκείνο της δημόσιας διαβούλευσης και της συμπλήρωσης εκ μέρους των ενδιαφερομένων φορέων του Δελτίου Στοιχείου Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς, προκρίνονται οι εβδομήντα έξι (76) δηλώσεις εκ των οποίων εννέα αφορούν τον Ν.Πρέβεζας, τρεις στο Δήμο Πρέβεζας και έξι στο Δήμο Ζηρού.
Δείτε αναλυτικά.
1) Καρναβάλι Γυναικών Πρέβεζα - αστικός ιστός Δήμος Πρέβεζας - Τμήμα Πολιτισμού
"Το έθιμο ξεκίνησε την δεκαετία του 60 όταν μια παρέα γυναικών αποφάσισαν να μεταμφιεστούν και να επισκεφτούν τα σπίτια φίλων Τα χρόνια που ακολούθησαν η παρέα μεγάλωνε και όλο και περισσότερες γυναίκες συμμετείχαν στην παρέλαση. Αποτελεί το πρώτο και μοναδικό αμιγές Καρναβάλι Γυναικών στην Ελλάδα ."
2)Μπότια Πρέβεζας Πρέβεζα - ιστορικό κέντρο - Σαΐταν Παζάρ Δήμος Πρέβεζας - Τμήμα Πολιτισμού
"Το έθιμο έρχεται από τα χρόνια της τουρκοκρατίας όταν προκειμένου οι χριστιανοί να κρατήσουν μακριά τους Τούρκους, έριχναν στο Σαϊτάν Παζάρ (από τότε και το όνομα) αυτοσχέδιες κροτίδες. Μόλις η καμπάνα του Αγίου Χαραλάμπους σημάνει χαρμόσυνα την πρώτη Ανάσταση δεκάδες πήλινα αντικείμενα, τα μπότια, σπάζουν στο πλακόστρωτο, στέλνοντας έτσι το μήνυμα της ζωής απέναντι στο θάνατο."
3)Νταλιάνι Πρέβεζας Πρέβεζα - Αμβρακικός Κόλπος Αλιευτικός Αγροτικός Συνεταιρισμός Πρέβεζας - Δήμος Πρέβεζας - Τμήμα Πολιτισμού
"Πρακτική ψαρέματος με ρίζες από τη Μικρά Ασία. Μοναδική στον Ελλαδικό χώρο . Στην ουσία πρόκειται για μια «παγίδα» για ψάρια και πραγματοποιείται από τον Ιούνιο έως και τον Οκτώβριο. Είναι μια παραδοσιακή τεχνική η οποία, σύμφωνα με πολλούς, έφεραν οι πρόσφυγες από την Μικρά Ασία στην Πρέβεζα. Πραγματοποιείται στον Αμβρακικό και στην Πρέβεζα μπορείς να συναντήσεις σε δύο σημεία τους μεγάλους αυτοσχέδιους ξύλινους πύργους.
4)Καγκελάρι Περιοχή Ξηροβουνίου - Δήμος Ζηρού - Κοινότητα Γυμνοτόπου Πολιτιστικός Σύλλογος Γυμνοτόπου "Πάτερ Κοσμάς" Παπαβασιλείου Βασίλειος
Παραδοσιακός χορός. Χορεύεται κάθε Πάσχα στους αυλόγυρους της Αγίας Κυριακής και του Αγίου Ιωάννη Γυμνοτόπου. Ανάγεται στην εποχή της οθωμανοκρατίας φέροντας αρχαϊκά κατάλοιπα. Μεγάλος χορός με «δίπλοκάγκελα» για στολίσματα με διάρκεια άνω της μίας ώρας. Μπροστά χορεύουν οι άντρες τραγουδώντας κι ακολουθούν οι γυναίκες αντιφωνώντας . Τα βήματα είναι λιτά και το πιάσιμο των χορευτών θηλυκωτό. "
5) Καγκελάρης Παπαδατών Παπαδάτες Δήμου Ζηρού (Πρέβεζα) Μορφωτικός Εκπολιτιστικός Σύλλογος Παπαδατών Πρεβέζης "Ο Άγιος Κοσμάς" Τσεκλιάς Γεώργιος
"Τοπικός παραδοσιακός πολυφωνικός χορός, που χορεύουν οι κάτοικοι του χωριού την εβδομάδα της Διακαινησίμου στην πλατεία του χωριού και τα παρεκκλήσια. Μπροστά μπαίνουν οι άνδρες (προηγούνται όσοι φορούν τοπικές παραδοσιακές Σουλιώτικες στολές, μετά οι γυναίκες και τέλος τα παιδιά). Τα τραγούδια εξυμνούν την πίστη μας, την Παναγία, την Πασχαλιά, τον Άγιο Γεώργιο, την αγάπη, την ξενιτιά και την απελευθέρωση των Σουλιωτών από τους Τούρκους, το γεφύρι της Άρτας κλπ. Τα τραγούδια τραγουδούν οι πρώτοι μισοί και επαναλαμβάνουν οι υπόλοιποι. Αν η συμμετοχή είναι μεγάλη σχηματίζεται ξεχωριστός κύκλος από τις γυναίκες.
6) Απόκριες Ριζοβουνίου - Παραδοσιακός Γάμος (Εθιμικό Δρώμενο) Ριζοβούνι Δήμου Ζηρού (Νομός Πρεβέζης) 1. Δημήτρης Βάσσης 2. Μορφωτικός Σύλλογος Ριζοβουνίου 3. Μορφωτικός Σύλλογος Γυναικών Ριζοβουνίου Κυριάκης Σπυρίδων
"Κάθε Κυριακή των αποκριών πρωί, διοργανώνεται στην πλατεία του χωριού η αναπαράσταση του γάμου. Άντρες μεταμφιεσμένοι σε νύφη και γαμπρό, φοράνε αυτοσχέδιες μάσκες και διάφορες «μουτσούνες» και αρχίζει το πείραγμα της νύφης από τους άλλους άντρες του χωριού: σηκώματα του νυφικού, κυνηγητό για διεκδίκηση πριν τον γαμπρό, αστεία μεταξύ τους. Χαρακτηριστικές φιγούρες ο Αρκουδιάρης με την αρκούδα και η παρωδία του Δικαστηρίου με τον Παπά. Όλοι αυτοί στήνουν «τζαμάλα» και χορεύουν γύρω από αυτήν. Στη συνέχεια, όλοι οι μεταμφιεσμένοι πηγαίνουν από σπίτι σε σπίτι για κεράσματα. Γενικά, η αναπαράσταση του γάμου έχει χιουμοριστικό χαρακτήρα, με συμμετοχή πλήθους κόσμου από το χωριό, αλλά και τις γύρω περιοχές."
7) Ο Χορός της Λαμπρής Ριζοβουνίου Ριζοβούνι (Νομός Πρεβέζης) 1. Δημήτρης Βάσσης 2. Μορφωτικός Σύλλογος Ριζοβουνίου 3. Μορφωτικός Σύλλογος Γυναικών Ριζοβουνίου Κυριάκης Σπυρίδων
"Το χορευτικό εθιμικό δρώμενο του χορού της Λαμπρής, παλαιότερα ξεκινούσε από το πρωί της Κυριακής του Πάσχα, όπου όλοι οι κάτοικοι συγκεντρώνονταν στον αύλιο χώρο της εκκλησίας του Αγίου Νικολάου και ετοίμαζαν το πασχαλιάτικο φαγητό, ενώ ακολουθούσε ο χορός και τα τραγούδια της Λαμπρής μέχρι να νυχτώσει. Ο χορός συνεχίζονταν μέχρι την Τρίτη του Πάσχα, οπότε και κορυφώνονταν με τρία σκωπτικά τραγούδια: το «Πιπέρι», τον «Λάλα», και το «Γαϊτανάκι», που τα χόρευαν μόνο άντρες. Σήμερα, τελείται αμέσως μετά τον εσπερινό της Αγάπης την Κυριακή και τη Δευτέρα του Πάσχα οπότε και κορυφώνεται. Τα τραγούδια χορεύονται στο μοτίβο του «στα τρία», ενώ η έναρξη του χορού γίνεται με το τραγούδι «Σήμερα (ειν’) η Ανάσταση». Η θεματολογία των τραγουδιών είναι ευρεία και περιλαμβάνει το τραγούδι του Πάσχα, τραγούδια που εξυμνούν τον έρωτα, τη φύση και κατορθώματα ηρώων. "
8)Χορός Φυσούνι Πρέβεζας Σε όλο τον Νομό της Πρέβεζας Μορφωτικός Σύλλογος Θεσπρωτικού Δράκου Γεωργία
"Κυκλικός χορός της Πρέβεζας που χορευεται κυρίως από γυναίκες, με λαβή από τις παλάμες και λυγισμένους τους αγκώνες. Το όνομά του το πήρε από κάποιον αέρα που φυσούσε στην περιοχή. Ο χορός αποτελείται από δύο κινητικά μοτίβα, οκτώ κινήσεων το καθένα, και με μερικά επιτόπια βήματα στα οποία κινούμαστε κατά τη φορά του κύκλου και πάλι πίσω. Η μουσική του είναι πολύ χαρακτηριστική και θεωρείται από τις πιο ωραίες μελωδίες των Ελληνικών Παραδοσιακών χορών. Είναι σημαντικό να σημειωθεί εδώ ότι η λαβή του χορού άλλαξε πρόσφατα σε λαβή από τους ώμους, και φαίνεται πως έπαιξε σ’ αυτό ρόλο η παρουσίασή του από διάφορα χορευτικά συγκροτήματα. Σήμερα το χορεύουμε σε όλες τις εκδηλώσεις και ειδικότερα οι μικρότερες ηλικίες λόγω του ζωντανού και γρήγορου ρυθμού του..."
9)Καγκελάρης (χωριό Κερασώνα) Χωριό Κερασώνα (Δήμος Ζηρού) Εκπολιτιστικός Σύλλογος Κερασώνας "Απόστολος Παύλος" Γούλας Αλέξανδρος -
"Καγκελάρης χορός χωρίς μουσικά όργανα με το σύστημα της αντιφωνίας. Οι μεγαλύτεροι σε ηλικία κάνουν την αρχή και οι υπόλοιποι επαναλαμβάνουν τα ίδια λόγια με ανάλογο βηματισμό. Χορεύεται την Κυριακή του Πάσχα στον προαύλιο χώρο της εκκλησίας και ολοκληρώνεται την Παρασκευή της Ζωοδόχου Πηγής. Το όνομά του προέρχεται από τα "καγκελίσματα". Το δίπλωμα του χορού και οι χορευτές είναι πιασμένοι θηλυκωτά από το μπράτσο."
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου