Τον Οκτώβριο αναμένεται να κατατεθεί προς ψήφιση για να περάσει άμεσα και στην εφαρμογή το νομοσχέδιο της Κυβέρνησης για τις συγχωνεύσεις των ΔΕΥΑ και των Συνδέσμων Ύδρευσης.
Οι συζητήσεις στο χώρο της αυτοδιοίκησης είναι ήδη έντονες και οι προβληματισμοί μεγάλοι καθώς δεν είναι λίγοι οι δήμαρχοι, ακόμη και από τον χώρο της Νέας Δημοκρατίας, που βλέπουν στο βάθος του σχεδίου, στρατηγικό επενδυτή, δηλαδή ιδιωτικά κεφάλαιο με ότι αυτό συνεπάγεται για το αγαθό του νερού!
Το σχέδιο νόμου από πληροφορίες που έχουν φτάσει στην ΚΕΔΕ θα προβλέπει μία επιχείρηση ύδρευσης ανά Νομό, με ελάχιστες ίσως εξαιρέσεις και με πίστωση χρόνου για την ενοποίηση αυτή. Σύμφωνα με το οποίο θα προβλέπεται η δημιουργία νέων επιχειρήσεων ύδρευσης με τη συνένωση των ΔΕΥΑ σε κάθε Περιφερειακή Ενότητα, ενώ εξετάζεται η υποχρεωτική ανακύκλωση νερού σε μεγάλα ξενοδοχεία και επιχειρήσεις.
Για παράδειγμα ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ αναμένεται να απορροφήσουν όλες τις υπόλοιπες δημοτικές επιχειρήσεις που λειτουργούν εντός των διοικητικών ορίων Αττικής και Θεσσαλονίκης. Ωστόσο, εξαίρεση θα αποτελούν τα νησιά και κάποιες περιοχές της Ηπείρου και της Δυτικής Μακεδονίας.
Το Υπουργείο Περιβάλλοντος, το οποίο είναι ο «εγκέφαλος» του σχεδίου έχει προχωρήσει στην προκήρυξη για την πρόσληψη συμβούλου που θα συνδράμει στη σύνταξη του σχεδίου νόμου με την υποβολή προσφορών να λήγει στις 13 Αυγούστου.
Η νομοθετική παρέμβαση κρίθηκε επιτακτική λόγω της περιορισμένης δυνατότητας της φυσικής ανανέωσης των αποθεμάτων νερών, εξαιτίας των κλιματικών αλλαγών. Ουσιαστικά η κυβέρνηση με πρόσχημα τη λειψυδρία επιχειρεί να βάλει τους ιδιώτες στην διαχείριση του νερού.
Στόχος του νομοσχεδίου, θα είναι η υδάτινη αυτάρκεια περιοχών στην ηπειρωτική αλλά και στη νησιωτική Ελλάδα, με παράλληλο περιορισμό της σπατάλης τόσο του πόσιμου νερού, όσο και του αρδευτικού.
Το σχέδιο των συγχωνεύσεων
Το ΥΠΕΝ, αναμένεται να σκληρύνει τη στάση του απέναντι στους Δήμους που αντιδρούν στο συγκεκριμένο σχεδιασμό και ήδη έχει επεξεργαστεί όλα τα στοιχεία των ΔΕΥΑ δίνοντας ιδιαίτερη βαρύτητα στην τιμολογιακή πολιτική που ακολουθούν καθώς και στις απώλειες νερού που υπάρχουν λόγω των δικτύων.
Ειδικότερα σε ότι αφορά τις συγχωνεύσεις ΔΕΥΑ, υπενθυμίζεται πως από τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Σκυλακάκη παρουσιάσθηκε το προηγούμενο διάστημα στην ΚΕΔΕ και στο Δ.Σ. της ΕΔΕΥΑ (Ένωση Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης – Αποχέτευσης), προσχέδιο της σχεδιαζόμενης μεταρρύθμισης. Ειδικότερα με το σχέδιο αυτό, όπως είχε αναφερθεί:
1. Οι υφιστάμενες ΔΕΥΑ θα συνεχίσουν να λειτουργούν ως τοπικά παραρτήματα του νέου φορέα, αλλά θα χάσουν την νομική τους οντότητα και αυτοτέλεια.
2. Η Τοπική Αυτοδιοίκηση θα συμμετέχει με εκπροσώπους της στη διοίκηση του νέου φορέα.
3. Το χρέος των ΔΕΥΑ προς τη ΔΕΗ θα αποπληρωθεί με άτοκο δάνειο 250 εκ. με διάρκεια αποπληρωμής 30 χρόνων από τους πόρους της Αυτοδιοίκησης, ενώ παράλληλα θα δημιουργηθεί μηχανισμός αποτροπής δημιουργίας νέου χρέους.
4. Διασφαλίζονται οι υφιστάμενες θέσεις εργασίας στις ΔΕΥΑ και θα δοθεί bonus 15% επίτευξης στόχων.
Και στο βάθος ο ιδιώτης στρατηγικός επενδυτής
Σημειώνεται ότι το έδαφος για μεγάλες αλλαγές στο καθεστώς διαχείρισης του νερού είχε προετοιμαστεί με το νόμο για τη Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων Ενέργειας και Υδάτων καθώς εκεί προβλέπεται ότι η Αρχή μπορεί μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους να υποβάλει στους υπουργούς Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Εσωτερικών πρόταση ολοκληρωμένης δέσμης μέτρων, συνοδευόμενη από ανάλυση οικονομικών και κοινωνικών συνεπειών, για τη διασφάλιση της επιχειρησιακής λειτουργίας του συνόλου των παρόχων υπηρεσιών ύδατος, μεταξύ δε αυτών και των δημοτικών επιχειρήσεων ύδρευσης αποχέτευσης.
Με πρόσχημα την αντιμετώπιση της λειψυδρίας λοιπόν ετοιμάζεται ένα νέο τοπίο στην διαχείριση του νερού. Ουσιαστικά στρώνει το έδαφος του περάσματος της διαχείρισης του νερού σε επιχειρηματικούς ομίλους που ψάχνουν να βρουν επενδύσεις για να εξασφαλίσουν την κερδοφορία τους.
Οι άνθρωποι της αυτοδιοίκησης αναμένουν το τελικό κείμενο από την κυβέρνηση δίνοντας ιδιαίτερη βαρύτητα στην μορφή που θα έχουν οι νέες επιχειρήσεις ύδρευσης. Στην περίπτωση που αυτές είναι ΑΕ, τότε θεωρείται απολύτως σίγουρο ότι θα ακολουθήσει σε δεύτερο χρόνο στρατηγικός επενδυτής… Εάν η ΔΕΥΑ μετατραπούν σε Ανώνυμες Εταιρείες τότε με ένα νομοθέτημα φεύγουν οι μετοχές και πηγαίνουν σε άλλο εταίρο. Το κρίσιμο λοιπόν είναι η νομική τους μορφή γιατί σε δεύτερο χρόνο μπορεί να βάλουν στρατηγικό επενδυτή με ότι συνέπειες μπορεί να έχει αυτή η εξέλιξη για τους πολίτες.
Ο Δημόσιος χαρακτήρας των υδατικών πόρων έχει κατοχυρωθει με απόφαση του ΣτΕ κι αντίστοιχη νομική κατοχύρωση από το 2013 Η συμβολή των ιδιωτών είναι χρήσιμη και κρίσιμη στο επίπεδο της συντήρησης και λειτουργίας των παγίων υποδομών κάτι που ήδη συμβαίνει για χρόνια σε οτι αφορά στους Βιολογικούς. Δεν μπορούν να επέμβουν ούτε στην τιμολόγηση ούτε στην είσπραξη ούτε στον καθορισμό της εμπορικής διαχείρισης. Στον τομέα της ύδρευσης μελέτη της Ένωσης των ΔΕΥΑ δείχνει απώλειες δικτύου κατά 35% κατά μέσο όρο σε επίπεδο χώρας και ατιμολογητο νερό κατά 43% . Εάν ο συντάκτης σας θεωρεί ότι αυτό αποτελεί μια περιβαλλοντικη διαχείρισης προς όφελος του δημοσίου συμφέροντος με χαρά να αντιπαραβαλουμε απόψεις δεδομένα και στοιχεία εν μέσω της ιστοσελίδας σας
ΑπάντησηΔιαγραφή