Οι τρεις συμφωνίες ήταν απαραίτητες προκειμένου να κλείσει σειρά βασικών για την ολοκλήρωση των τριών αυτοκινητοδρόμων ζητημάτων, όπως το χρονοδιάγραμμα και το επιπλέον κόστος, με τη μορφή επιπρόσθετων εργασιών ή πριμ επιτάχυνσης. Παράλληλα, χθες ολοκληρώθηκε και το τραπεζικό σκέλος της «επανεκκίνησης» της σύμβασης παραχώρησης της κοινοπραξίας Μορέας.
Οπως είχε αποκαλύψει η «Κ» (27 Ιανουαρίου), τα «πλαίσια συναντίληψης για την έγκαιρη ολοκλήρωση των αυτοκινητοδρόμων» ήταν εδώ και καιρό το αντικείμενο διαπραγμάτευσης ανάμεσα στο υπουργείο Υποδομών και τις τρεις κοινοπραξίες που έχουν αναλάβει ισάριθμα οδικά έργα με σύμβαση παραχώρησης (Ολυμπία Οδό για την εθνική οδό Ελευσίνας - Κορίνθου - Πατρών, Νέα Οδό για την εθνική οδό Αντιρρίου - Ιωαννίνων και Κεντρική Οδό για τον Ε65, τμήμα Ξυνιάδα - Τρίκαλα). Τα «πλαίσια συναντίληψης» δεν τροποποιούν τις συμφωνίες παραχώρησης (γι’ αυτό δεν χρειάζονται την έγκριση της Βουλής), αλλά αφορούν τα επιμέρους ζητήματα που έχουν ανακύψει, προκειμένου τα έργα να ολοκληρωθούν πριν από την (ανελαστική) προθεσμία της 31ης Μαρτίου 2017 (οπότε και κλείνει και τυπικά το ΕΣΠΑ 2007-2013). Το ζητούμενο τώρα είναι αν το Δημόσιο θα καταφέρει να φέρει σε πέρας αυτά για τα οποία έχει δεσμευθεί, ώστε να μην καταλήξει η υπόθεση όπως η συμφωνία επανεκκίνησης των έργων στα τέλη του 2013 (όπου βασικές προβλέψεις, λ.χ. η επίλυση των ζητημάτων που προκύπτουν από τη σύμπτωση της σιδηροδρομικής γραμμής με τον δρόμο στην Κορίνθου - Πατρών και η υλοποίηση των υπολειπόμενων απαλλοτριώσεων στην Ιόνια Οδό βρέθηκαν και πάλι εντελώς εκτός χρονοδιαγράμματος). Και αν παραχωρησιούχοι και κατασκευαστές θα καταφέρουν να σταθούν στο ύψος των περιστάσεων ή θα συνεχίσουν παντοιοτρόπως να ασκούν πίεση στο Δημόσιο. Χθες ολοκληρώθηκε τυπικά και η διαδικασία τροποποίησης της σύμβασης παραχώρησης του Μορέα (reset agreement).
Η συμφωνία ψηφίστηκε από τη Βουλή τον περασμένο Δεκέμβριο, ωστόσο εκκρεμούσε η ολοκλήρωση του τραπεζικού της κομματιού, που περιελάμβανε την άρση των capital controls για το έργο, το κλείσιμο των swaps και άλλα. Τις προηγούμενες ημέρες το υπουργείο Υποδομών κατέβαλε ως όφειλε (βάσει της συμφωνίας) το μεγαλύτερο τμήμα της συμφωνηθείσας αποζημίωσης κατασκευαστή, μέρος της αποζημίωσης του Μορέα και το μεγαλύτερο μέρος της «χρωστούμενης» επιδότησης λειτουργίας (71 εκατ. ευρώ), οπότε το Δημόσιο ικανοποίησε τις χρηματοδοτικές του υποχρεώσεις απέναντι στο έργο. Με δεδομένο ότι τα έργα ξεκίνησαν και πάλι στις αρχές του έτους, χωρίς να αναμένουν την ολοκλήρωση του τραπεζικού σκέλους της συμφωνίας, το χρονοδιάγραμμα παραμένει σταθερό: το οδικό τμήμα Λεύκτρου - Σπάρτης θα παραδοθεί τον Απρίλιο και η περιφερειακή Καλαμάτας τον Αύγουστο.
Οι εξελίξεις στους αυτοκινητοδρόμους ανακοινώθηκαν χθες και στη διυπουργική Επιτροπή Συντονισμού Μεγάλων Εργων Υποδομής. Τη διυπουργική απασχόλησε και η τύχη του μεγάλου διαγωνισμού για τη διαχείριση των απορριμμάτων στην Πελοπόννησο (με σύμπραξη δημοσίου και ιδιωτικού τομέα - ΣΔΙΤ). Η τελική απόφαση της κυβέρνησης δεν έχει ακόμα γίνει γνωστή, όμως, σύμφωνα με όσα έχουν μέχρι στιγμής ανακοινωθεί, αν τελικά επιτευχθεί συμφωνία ανάμεσα στο Δημόσιο και την ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή (προσωρινό ανάδοχο του έργου), τότε αυτή θα τεθεί υπόψη των δημάρχων της Περιφέρειας Πελοποννήσου και του ΦΟΔΣΑ πριν δοθεί το «πράσινο φως» για την υπογραφή της σύμβασης. Υπενθυμίζεται ότι το Δημόσιο ξεκίνησε μια άτυπη διαδικασία διαπραγμάτευσης με την εταιρεία, προκειμένου να διευκρινιστεί αν μπορούν να βελτιωθούν κάποιοι από τους όρους της σύμβασης ή θα υπάρξει ακύρωση του διαγωνισμού.
ypodomes.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου