Ὁ πατριάρχης Ἰακὼβ συναισθανόμενος
τὸ τέλος του κάλεσε κοντά του τοὺς δώδεκα γιούς του. «Συναχθῆτε γύρω μου,
εἶπε, γιὰ νὰ σᾶς ἀναγγείλω τί πρόκειται νὰ σᾶς συμβεῖ μέχρι τὸ τέλος τοῦ κόσμου».
Ἀφοῦ συγκεντρώθηκαν ὅλοι, ἄρχισε ἀπὸ τὸν μεγαλύτερο, τὸν Ρουβήν, νὰ τοὺς εὐλογεῖ καὶ νὰ προφητεύει
μὲ τὸν φωτισμὸ τοῦ Θεοῦ τὰ μέλλοντα.
Ἰδιαίτερηεὐλογίαἔδωσεστὸντέταρτο γιό του, τὸνἸούδα: «Ἰούδα,
θὰσὲὑμνήσουνοἱἀδελφοίσου. Ἡ δύναμή σου θὰεἶναιἰσχυρὴ πάνω στοὺςἐχθρούςσου.
Οἱἀπόγονοιτοῦπατέρα σου θὰσὲπροσκυνήσουν. Εἶσαι σκύμνος λέοντα (νεαρὸ
λιοντάρι), Ἰούδα. Ἀπὸβλαστὸ φύτρωσες, γιέ μου. Ξάπλωσες καὶκοιμήθηκες
ὅπωςκοιμᾶταιὁ λέοντας καὶ ὁ σκύμνος. Ποιὸς τολμάει νὰτὸνπλησιάσει γιὰνὰτὸνξυπνήσει;
Δὲνθὰλείψει ἄρχονταςἀπὸτὴφυλὴτοῦἸούδακαὶἀρχηγὸςἀπὸτοὺςἀπογόνουςτου,
ὥσπουνὰἔλθειἐκεῖνοςστὸνὁποῖοἀπόκεινται(ὅλες) οἱἐξουσίεςκαὶαὐτὸςθὰεἶναιἡ
προσδοκία τῶνἐθνῶν» (Γεν. 49, 1-10).
Μὲτὰλόγια του αὐτὰὁ Ἰακὼβ προφητεύει ὁλοκάθαρατὴνπροέλευση
τοῦΜεσσία ἀπὸτὴφυλὴτοῦἸούδα. Κλάδοι τοῦγενεαλογικοῦτου δένδρου ἦτανοἱκατὰ
σάρκα πρόγονοι τοῦΧριστοῦ, μὲἐξέχοντατὸνἐκλεκτὸτοῦΘεοῦβασιλιὰΔαυΐδ.
Ἔτσιλοιπὸν«ἄρχωνκαὶἡγούμενος»δὲνἔλειψανποτὲἀπὸτὴφυλὴτοῦἸούδα,
μέχρις ὅτουἦλθεὁ Χριστός, γιὰτὸνὁποῖομιλοῦσανὅλεςοἱπροφητεῖεςκαὶ ὁ ὁποῖοςἦτανἡ
ἐλπίδακαὶ ἡ προσδοκία ὅλωντῶνἐθνῶν.
Μόνο κατὰτὸνκαιρὸ«τῆςἐπὶγῆςπαρουσίας»
του, ὅτανἦλθε πλέον νὰγεννηθεῖὡς«Θεὸςἰσχυρός,
ἐξουσιαστής, ἄρχωνεἰρήνης, πατὴρτοῦμέλλοντος αἰῶνος» ὁ Χριστὸς(Ἡσ. 9, 6),ἔλειψανἀπὸτοὺςἸουδαίουςοἱἄρχοντεςκαὶβασίλευσε
τότε ὁ Ἡρώδης, ἸδουμαῖοςτὴνκαταγωγὴκαὶὄχιἸουδαῖος, ἀπὸτὴνἈσκάλωνατῆςΠαλαιστίνης.
Στὴνἐκπλήρωσητῆςπροφητείας τοῦἸακὼβ ἀναφέρεται τὸ α΄ τροπάριο
τῆς δ΄ᾡδῆςτοῦ α΄ κανόνα τῆςΓεννήσεως τοῦΧριστοῦ(«Ὃνπάλαι προεῖπενἸακὼβἐθνῶνἀπεκδοχήν, Χριστέ, φυλῆςἸούδαἐξανέτειλας…»):Ἐξανέτειλες,
Χριστέ, ἀπὸτὴφυλὴτοῦἸούδα, σὺγιὰτὸνὁποῖο προφήτευσε τὸνπαλαιὸκαιρὸὁ
Ἰακώβ, ὅτι πρόκειται νὰγίνεις ἡ «ἀπεκδοχή»,
ἡ ἐλπίδαδηλαδὴκαὶπροσδοκία ὅλωντῶνεἰδωλολατρικῶνἐθνῶν.
Ὁ Ἰούδας ἀξιώθηκε, μετὰ τὸν πατέρα του Ἰακώβ, νὰγίνει ἡ ρίζα ἀπ’
τὴνὁποίαἀνέτειλεσὰνἄνθοςὁ Χριστός. ΔὲνἔλαβανὅλοιοἱγιοὶτοῦἸακὼβτὴνἴδιαεὐλογία.
Δὲνεἶχανἐπιδείξειὅλοιἀνεπίληπτη συμπεριφορά. Μερικοὶ(Ρουβήν, Συμεών,
Λευῒ) εἶχαν περιπέσει σὲβαριὰἁμαρτήματα. Ὁ Δὰνπαρομοιάζεται μὲφίδι
πού,κρυμμένο στὸδρόμο,παραμονεύει τὸνδιερχόμενο καβαλλάρη.
Ὁ καθένας λοιπὸν λαμβάνει κατὰτὴνἀξίατου. Ὁ Ἰακώβ, ὁ Ἰούδας,
ὁ Δαυῒδκαὶἄλλοιἀξιώθηκαννὰγίνουν λαμπεροὶ κρίκοι στὴνἁλυσίδατῶνπροπατόρων
τοῦΧριστοῦ. Πάνω ἀπ’ ὅλους βέβαια στέκει ἡ πανάχραντη μητέρα του, ἡ
Παναγία, ποὺμὲτὴνἀξίατης ξεπέρασε κάθε ἄλλο δημιούργημα.
Καὶὅμωςὁ Χριστὸςδὲνἀδικεῖ κανένα. Μᾶςκάλεσε νὰγίνουμε ὅλοικατὰ σάρκα συγγενεῖςτου: πραγματικὰἀδέλφιακαὶμητέρα
του. Ἂνἐφαρμόσουμετὸθέλημά του (Ματθ. 12,
50). Τί μᾶςἐμποδίζειλοιπὸνν’
ἀρχίσουμεκι ἐμεῖςτὴμυστικὴ κυοφορία τοῦΧριστοῦ, νὰτὸνἀφήσουμενὰ
(δια)μορφωθεῖ(Γαλ. 4, 19), νὰγεννηθεῖ, νὰζεῖγιὰπάντα
μέσα μας;
(ΛΥΧΝΙΑ ΝΙΚΟΠΟΛΕΩΣ, ἀρ. φ. 377, Δεκέμβριος 2014)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου