Όλοι μας έχουμε δει μικρά παιδιά να τρέχουν να πιάσουν περιστέρια σε μια πλατειά η παιδική χαρά, να αγκαλιάζουν ένα σκυλάκι, να κρατούν σφιχτά ένα γατάκι, να παρατηρούν μια χελώνα σε ένα πάρκο. Τα παιδιά αγαπούν ιδιαιτέρως τα ζώα και παρότι έχουν εντελώς διαφορετικές γλώσσες μεταξύ τους, επικοινωνούν θαυμάσια.
Τα κίνητρα των παιδιών για την απόκτηση ενός κατοικίδιου είναι η συντροφικότητα στη καθημερινή ζωή και το παιχνίδι. Η συντροφιά του, θα οδηγήσει το παιδί σε σπουδαίες ανακαλύψεις και συνειδητοποιήσεις, ενώ η συμβίωση μαζί του θα το ωφελήσει σε κοινωνικό και συναισθηματικό επίπεδο.
Η επιστήμη έχει εμπεριστατωμένα εξετάσει τα πολλαπλά οφέλη των κατοικίδιων στην υγεία, την ψυχική ανάπτυξη και την ευεξία των παιδιών. Οι μελέτες δείχνουν ότι τα ζώα μπορούν να λειτουργήσουν ως προστασία από στρεσογόνους παράγοντες , μετριάζοντας το αίσθημα της δυσφορίας που προκαλούν οι αγχωτικές εμπειρίες , μειώνοντας την αίσθηση του σωματικού και συναισθηματικού πόνου, ενώ η κατοχή σκύλου , ειδικότερα μπορεί να προάγει έναν υγιεινό και περισσότερο δραστήριο τρόπο ζωής.
Κοινωνικοσυναισθηματική ανάπτυξη
Τα κατοικίδια παρέχουν στα παιδιά συναισθηματική υποστήριξη και ένα αίσθημα ασφάλειας. Σε σχετική μελέτη βρέθηκε ότι τα νήπια και βρέφη που μεγαλώνουν με ένα ζώο συντροφιάς, τείνουν να μην πιπιλούν τον αντίχειρα τους (κλασικό παράδειγμα συναισθηματικής ανασφάλειας), καθώς τρέφουν γνωστικά τον εγκέφαλο τους από την επικοινωνία με το ζωάκι που υπάρχει στο σπίτι, όταν οι γονείς είναι απασχολημένοι.
Το κατοικίδιο μπορεί να ενδυναμώσει ουσιαστικά την κοινωνικότητα ακόμα και των πιο «δειλών» μικρών παιδιών. Μέσα στον σπίτι, το κατοικίδιο δεν συμμορφώνει το παιδί αλλά το αποδέχεται και το αγαπά, με αποτέλεσμα το παιδί να θεμελιώνει καλύτερα την εικόνα του εαυτού. Έξω από το σπίτι, ένα παιδάκι που κάνει βόλτα με το κατοικίδιο του , γίνεται εύκολα πόλος έλξης από άλλα παιδιά που θα το πλησιάσουν να το χαϊδέψουν ή να παίξουν μαζί του ενδυναμώνοντας την κοινωνική εικόνα και αυτοεκτίμηση του παιδιού.
Γνωστική ανάπτυξη
Τα παιδιά μαθαίνουν να παρατηρούν, να αντιλαμβάνονται και να ανταποκρίνονται κατάλληλα στη μη λεκτική συμπεριφορά των κατοικίδιων ζώων, ενισχύοντας την επικοινωνία τους σε όλες τις μελλοντικές διαπροσωπικές τους σχέσεις. Συμφώνα με πολλές ψυχολογικές θεωρίες, η βιωματική μέθοδος γνώσης (εμπειρική γνώση) ενισχύει ουσιαστικά το πρόσωπο στο να αντιμετωπίσει τη ζωή περισσότερο ρεαλιστικά και να αντεπεξέλθει σε τυχόν δυσκολία και απώλειες στον κύκλο ζωής.
Μέσω της παρατήρησης , θα κατανοήσει τις αναλογίες της ανθρώπινης ζωής και της ζωής των ζώων αποκτώντας μια καλύτερη επαφή με τη δική του φύση και τις υπαρξιακές της διαστάσεις, θα ενδιαφερθεί για τον φυσικό κύκλο ζωής και θα θελήσει να αναζητήσει περισσότερες πληροφορίες γύρω από θέματα της αναπαραγωγής , της γέννησης, της ασθένειας και του θανάτου.
Αισθητηριακή απευαισθητοποίηση
Μπορεί κάποια παιδάκια να αντιμετωπίζουν αισθητηριακές δυσκολίες και να εμφανίζουν υπερτονία ή υποτονία και έντονες αντιδράσεις σε ηχητικά, οπτικά, απτικά ερεθίσματα ώστε να μην μπορούν να τα διαχειριστούν και να συνδυάσουν και τις πέντε αισθήσεις μαζί. Έτσι λοιπόν μέσα από την συχνή επαφή με το κατοικίδιο τους επέρχεται η απευαισθητοποίηση του παιδιού στα έντονα ερεθίσματα, η αναδιοργάνωση του συστήματος πρόληψης και η επεξεργασία των αισθητηριακών πληροφοριών. Για παράδειγμα εάν ένα παιδί έχει δυσκολίες με την αίσθηση της αφής, η θεραπεία θα μπορούσε να περιλαμβάνει σταδιακή απευαισθητοποίηση με την χρήση της αφής επάνω στο ζώο (όπως άγγιγμα, χάιδεμα, στενή επαφή).
Μέσα από την επαφή με το κατοικίδιο προσφέρονται στο παιδί απλά δομημένα και ελεγχόμενα ερεθίσματα στα οποία μαθαίνει να αντιδρά. Από την άλλη πλευρά το κατοικίδιο προσαρμόζεται με τις ιδιαιτερότητες και τις ελλείψεις του κάθε παιδιού π.χ. συναντάται σε σκυλούς συντροφικότητας. Επιδιώκεται λοιπόν η ανάπτυξη των ικανοτήτων της ορθής αντίληψης, της θέσης σώματος , της ισορροπίας των μελών και του συντονισμένου οπτικού ελέγχου. Επιπλέον, βελτιώνεται η ικανότητα σχεδίασης κινήσεων , πράξεων και η συντονισμένη εκτέλεση δεξιοτήτων, η ανάπτυξη της αντίληψης του χώρου και ο καλύτερος προσανατολισμός μέσα στο περιβάλλον.
Η Εργοθεραπεύτρια
Κυριακοπούλου Μαρία (Bobath NDT,SIT)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου