Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic

Σάββατο, Ιανουαρίου 18, 2020

Για την πολύπαθη εργολαβία "σκούπα" στο Άκτιο - Αμβρακία

Έρχονται νέες Προσφυγές 

Η ακύρωση του διαγωνισμού, το παρασκήνιο και τι ακολουθεί

Έχουν δαπανηθεί πάνω από 120 εκ. ευρώ για τον οδικό άξονα που παραμένει  10 χρόνια στον "πάγο" 

Δεν πέρασαν μόνο λίγες μέρες, από τη δήλωση που μας έκανε ο Πολιτικός Μηχανικός, κ.Παναγιώτης Ρεμπής σχετικά με τις εξελίξεις του έργου Ακτιο Αμβρακία δείτε σχετικά ΕΔΩ, σοβαρό οικονομικό έντυπο (Deal news)

σε ολοσέλιδο άρθρο της εφημερίδας με ημερομηνία 17/1/2020, το οποίο παρουσιάζουμε παρακάτω, τον επιβεβαιώνει και δυστυχώς αναφέρεται στα νέα αδιέξοδα που δημιουργεί η απόφαση επαναδημοπράτησης του έργου από το Υπουργείο έναντι της κανονικότητας συνέχισης της διαγωνιστικής διαδικασίας (εδώ και τρία χρόνια περίπου) στον δεύτερο μειοδότη με αποτέλεσμα σήμερα να παραμένει άγνωστους για τους πολίτες της περιοχής μας, το πέρας και η χρήση του έργου. 

Στο ίδιο άρθρο αναφέρεται και για το έργο Πάτρα Πύργος και οι ενέργειες που κάνουν οι τοπικοί φορείς (μέχρι και ο Μητροπολίτης Πατρών με επιστολή "φωτιά") σχετικά με την διαγωνιστική διαδικασία και την ίδια αντιμετώπιση από το Υπουργείο, κάτι που δεν βλέπουμε εμείς, από τους δικούς μας φορείς και πολιτικούς παράγοντες και φορείς της ευρύτερης περιοχής, τόσο για το Άκτιο Αμβράκια όσο και για την μη σύνδεση της Πρέβεζας με την Ιόνια Οδό. 

Δείτε τι αναφέρει στο άρθρο η εφημερίδα Deal news:

Σε νέα περιπέτεια οδηγείται το έργο - "φάντασμα" για την ολοκλήρωση του οδικού άξονα Άκτιο - Αμβρακία μετά την ακύρωση του διαγωνισμού από το Υπουργείο Υποδομών.

Η απόφαση του Υπουργού κ.Καραμανλή επικαλείται 11 λόγους για τη ματαίωσή του, μεταξύ των οποίων και την ανάγκη επιτάχυνσης της υλοποίησης του έργου. Ωστόσο αντί να τηρηθεί η κανονική διαδικασία που προβλέπει την ανάθεση στο δεύτερο κατά σειρά μειοδότη, επιλέγεται η επαναπροκήρυξη που είναι άγνωστο  πότε θα οδηγήσει σε ανάδοχο και σε έναρξη των εργασιών. Και αυτό γιατί, σύμφωνα με πληροφορίες, η ιταλική GD Infrastrutture, - που είναι ο δεύτερος μειοδότης του ακυρωθέντος  διαγωνισμού -, φέρεται αποφασισμένη να προσφύγει στα ελληνικά, ενδεχομένως δε ακόμη και στα ευρωπαικά δικαστήρια. 

Έτσι, αν και το Υπουργείο Υποδομών προβάλει τον κίνδυνο το έργο να μην ολοκληρωθεί εντός του χρονοδιαγράμματος ( μέχρι την 31/12/2023) με συνέπεια να χάσει την κοινοτική χρηματοδότηση, ύψους 160 εκ. ευρώ, με απόφασή του το οδηγεί σε " αχαρτογράφητα νερά". Όπως τονίζουν παράγοντες της αγοράς, το υπουργείο θα πρέπει να αναμένει να τελειώσουν όλες οι δικαστικές ενέργειες που θα προβεί ο δεύτερος μειοδότης μέχρι να προκηρύξει την επόμενη δημοπρασία, ενώ το ίδιο θα συμβεί μέχρι να εξεταστούν και οι προσφυγές που θα ασκηθούν μετά την προκήρυξη του δεύτερου διαγωνισμού. 

Όλα τούτα ενώ είναι γνωστά , - τονίζεται άλλωστε, και στην υπουργική απόφαση- , ότι είναι αναγκαία η ολοκλήρωση του άξονα Άκτιο Αμβρακία η οποία θα αναβαθμίσει αποφασιστικά την οδική ασφάλεια με δεδομένο ότι η υφιστάμενη οδός παρουσιάζει πολλά τροχαία ατυχήματα. 

Είναι χαρακτηριστικό ότι λόγω των πολυετών καθυστερήσεων δεν έχει αντιμετωπιστεί ούτε το πιο "αιματηρό" τμήμα του, που αφορά την παράκαμψη της Αμφιλοχίας και το οποίο θα μπορούσε να ολοκληρωθεί με έξι μήνες εργασιών. 

10 ΧΡΟΝΙΑ ΣΤΟΝ "ΠΑΓΟ"

Κι όμως ούτε αυτό, ούτε και τα υπόλοιπα τμήματα του οδικού άξονα προχώρησαν δέκα ολόκληρα χρόνια μετά την αρχική δημοπράτηση και ενώ έχουν δαπανηθεί περισσότερα από 120 εκ.ευρώ. Με αποτέλεσμα από τα 48,5 χλμ της Αμβρακίας Οδού να λειτουργούν - όπως λειτουργούν- μόλις τα 15 χλμ.

Ο αρχικός διαγωνισμός έγινε το 2009 επί της Κυβέρνησης Κ.Καραμανλή (και με υπουργό τον Γ.Σουφλιά), χωρίς μελέτες και απαλλοτριώσεις, αλλά με το project σπασμένο σε τέσσερις εργολαβίες με προυπολογισμό 142 εκ. ευρώ και με χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης μέχρι τα τέλη του 2015.  Ο στόχος ήταν η υλοποίηση ενός σημαντικού έργου για ολόκληρη την Βορειοδυτική Ελλάδα, καθώς η κάθετη αυτή σύνδεση του Ακτίου με την Ιόνια Οδό, θα άρει τη συγκοινωνιακή απομόνωση της ευρύτερης περιοχής. 

Τις τρεις πρώτες εργολαβίες ανέλαβε η ΑΕΓΕΚ και η θυγατρική της Ιόνιος, που στην πορεία αποδείχτηκε ότι δεν μπορούσε να τις ολοκληρώσει και αναγκάστηκε να συνάψει κοινοπραξία με την Άκτωρ. Την τέταρτη την πήρε η Consorzio Stabile Italimprese Societae Responsabilita Limitata. Σε όλες τις περιπτώσεις οι εκπτώσεις που δόθηκαν ήταν της τάξης του 50%. 

Μετά από 5 χρόνια το έργο βάλτωσε, καθώς δεν έφτασε ούτε στο 50% του φυσικού του αντικειμένου. Έτσι ήρθε η ώρα της "εργολαβίας - σκούπα" με προυπολογισμό 160 εκ. ευρώ. Στο διαγωνισμό συμμετείχε η κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ - ΤΕΡΝΑ και η GD Infrastrutture, ενώ επικράτησε η πρώτη με έκπτωση 50%. 

Ακολούθησε σειρά προσφυγών από την Ιταλική εταιρία, που δικαιώθηκε τόσο από την ΑΕΠΠ όσο και από το ΣτΕ. Το ανώτατο δικαστήριο, αναγνωρίζοντας το κατεπείγον της υπόθεσης, λόγω των δυστυχημάτων και των κινδύνου απώλειας των κοινοτικών κονδυλίων "έδειξε" προς την κατεύθυνση της άμεσης ανάθεσης στον δεύτερο μειοδότη ( με έκπτωση 42,5%) . Έτσι, ο πρώην Υπουργός Υποδομών Χ.Σπίρτζης, το Μάιο του 2018, ανακάλεσε την απόφαση ανάθεσης στους αρχικούς αναδόχους, αλλά δεν προχώρησε, ως όφειλε, στην ανάθεση του έργου προς την GD Infrastrutture .

ΤΟ ΝΕΟ ΑΔΙΕΞΟΔΟ

Όταν ήρθε στην εξουσία η κυβέρνηση της Ν.Δ. ο διάδοχός του στο υπουργείο παρέλαβε, μεταξύ άλλων εκκρεμοτήτων, και αυτή για το Άκτιο - Αμβρακία. Αντί όμως να πράξει τα δέοντα, πέρασαν έξι μήνες χωρίς να γίνει τίποτα και τελικά αποφάσισε την ακύρωση του διαγωνισμού αν και η ιταλική εταιρία φρόντισε έγκαιρα να ανανεώσει τόσο την προσφορά (μέχρι 31/12/2020) , όσο και την ισχύ των εγγυητικών επιστολών (μεχρι 30/4/2020) της. Κάτι που "απορρίφθηκε" από το υπουργείο με το σκεπτικό ότι δεν ζητήθηκε από την αναθέτουσα αρχή. 

Ο υπουργός Υποδομών Κ.Καραμανλής, πάντως, ενδεχομένως να ανοίξει τα χαρτιά του σε σχέση με τα μεγάλα έργα σε γεύμα εργασίας που διοργανώνει το Διεθνές Εμπορικό Επιμελητήριο Ελλάδας (ICC) την ερχόμενη Δευτέρα στην Αθηναική Λέσχη. 






Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου