ΘΕΜΑ: «Στήριξη των παραγωγών Αγροτικών Συνεταιρισμών Πρέβεζας» ΣΧΕΤ: 1. Η Ερώτηση 2519/10-12-2019 2. Η ΠΑΒ 465/12-12-2019 Απαντώντας στα παραπάνω που κατέθεσαν οι Βουλευτές κ.κ. Κ. Βελόπουλος, Δ. Μανωλάκου και Ν. Παπαναστάσης, για τα θέματα της αρμοδιότητάς μας, σας πληροφορούμε τα εξής:
Για τη νέα Κυβέρνηση της χώρας μας, η στήριξη του αγροδιατροφικού τομέα, αποτελεί στρατηγική επιλογή. Επιλογή που στοχεύει στον εκσυγχρονισμό του παραγωγικού μοντέλου της χώρας, στην ενίσχυση της καινοτομίας και της εξωστρέφειας, της αγροτικής επιχειρηματικότητας, στην ανάληψη πρωτοβουλιών προστιθέμενης αξίας και δράσεων ενίσχυσης της.
Δοθέντος ότι το πρώτο μέλημα της Κυβέρνησης είναι το στοίχημα της χαμένης ανταγωνιστικότητας, με τον νέο φορολογικό νόμο, ήτοι τον ν.4646/2019 (ΦΕΚ Α’ 201), με θέμα «Φορολογική μεταρρύθμιση με αναπτυξιακή διάσταση για την Ελλάδα του αύριο», μειώθηκε ο συντελεστής φορολόγησης των αγροτών από το 22 στο 9 % για εισόδημα από το όριο του αφορολόγητου, που διατηρείται, έως τις 10.000, με 1000 ευρώ αφορολόγητο για κάθε παιδί. Περαιτέρω, δε μειώθηκε και η φορολογία των συλλογικών σχημάτων από το 13 στο 10%, προσφέροντας έτσι γενναία φορολογικά κίνητρα για το χτίσιμο συλλογικοτήτων. Επιπρόσθετα, η Κυβέρνηση μείωσε τον φόρο εισοδήματος των επιχειρήσεων από το 28% στο 24% καθώς επίσης και τον ΕΝΦΙΑ, και μάλιστα νωρίτερα από ότι είχε δεσμευτεί προεκλογικά. Υπογραμμίζεται δε ότι στο προσεχές Ασφαλιστικό Νομοσχέδιο προβλέπεται - 2 - δραστική μείωση των ασφαλιστικών εισφορών και αποσύνδεσή αυτών από το εισόδημα.
Επί του δεύτερου τεθέντος ερωτήματος, σημειώνεται ότι, λαμβάνοντας υπ’ όψη την ελεύθερη διαμόρφωση της τιμής των πρώτων υλών που απαιτούνται για τη συνέχιση της αγροτικής δραστηριότητας της περιοχής της Πρέβεζας με βάση την ελληνική και την ευρωπαϊκή νομοθεσία και την έλλειψη δυνατότητας κρατικής παρέμβασης στον καθορισμό της, προκύπτει η σημασία της ενίσχυσης της διαπραγματευτικής δύναμης των αγροτοπαραγωγών αφ’ ενός με τη δημιουργία ισχυρών Οργανώσεων Παραγωγών, μέσω των οποίων πραγματοποιείται, μεταξύ άλλων, συλλογικά η διαπραγμάτευση των τιμών των προϊόντων, αφ’ ετέρου δε με την ενίσχυση των Αγροτικών Συνεταιρισμών.
Προς αυτήν την κατεύθυνση το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, εβρισκόμενο σε συνεχή διάλογο με τους εκπροσώπους των διεπαγγελματικών οργανώσεων και στο πλαίσιο της καλοπροαίρετης συνεργασίας, που έχει ήδη εγκαθιδρύσει, προέβη στη λήψη καίριων μέτρων.
Διαμορφώσαμε λοιπόν το νέο θεσμικό πλαίσιο (ν.4647/2019 ,ΦΕΚ Α’ 204)για τη σύσταση και λειτουργία των Διεπαγγελματικών Οργανώσεων (με βασικότερα σημεία τη μείωση του ποσοστού αντιπροσωπευτικότητας και τη σύσταση μιας Εθνικής και δυνατότητα σύστασης περιφερειακών) που διευκολύνει την αναγνώρισή τους καθιστώντας με αυτό τον τρόπο τις διεπαγγελματικές οργανώσεις έναν ανοικτό χώρο συζητήσεως και ανταλλαγής πληροφοριών μεταξύ των παραγωγών, των μεταποιητών και των εμπόρων του κλάδου που καλύπτουν με βάση την εθελοντική συμμετοχή των μελών τους. Με τη δημιουργία συλλογικών σχημάτων οι παραγωγοί μας θα μπορούν να πετύχουν οικονομίες κλίμακος, υψηλότερη τιμή στο προϊόν και µειωµένες τιµές στις εισροές. Θα μπορούν να αποκτήσουν καλύτερες συµβουλευτικές υπηρεσίες και να κλείσουν συµφέρουσες συµβάσεις µε τους προµηθευτές. Αποτελεί εξάλλου πεποίθηση της Κυβέρνησης ότι χωρίς τη συγκέντρωση της παραγωγής, που εξασφαλίζει μέγεθος, προγραμματισμό, οικονομίες κλίμακος, άμεση και ποιοτική ανταπόκριση στις αυξημένες ανάγκες των αγορών, δεν υπάρχει σοβαρό μέλλον στη διάθεση των προϊόντων ούτε μέλλον στις εξαγωγές.
Νομοθετήσαμε τη μείωση φορολογίας από το 13% στο 10% για τα συλλογικά σχήματα, ως κίνητρο διατήρησης και βιωσιμότητας των υφισταμένων και παρότρυνσης για τη δημιουργία νέων συλλογικών σχημάτων. Κατ’ αυτόν τον τρόπο, προσφέρονται γενναία φορολογικά κίνητρα για το χτίσιμο συλλογικοτήτων. Με τη σύσταση συλλογικών σχημάτων και οι αγροτοπαραγωγοί θα μπορούν να πετύχουν καλύτερη οικονομία κλίμακος, υψηλότερη τιμή στο προϊόν και µειωµένες τιµές στις εισροές. Μπορούν να αποκτήσουν καλύτερες συµβουλευτικές υπηρεσίες και να κλείσουν συµφέρουσες συµβάσεις µε τους προµηθευτές.
Επιπρόσθετα, με το νομοσχέδιο για τους Συνεταιρισμούς, που μετά το τέλος της διαβούλευσης οδεύει προς νομοθέτηση, παρέχονται μεταξύ άλλων αυξημένες δυνατότητες στα μέλη των αγροτικών συνεταιρισμών ώστε, μέσω των διατάξεων του καταστατικού, που εκείνα θα ορίσουν, να διαμορφώσουν το κατάλληλο γι’ αυτούς πλαίσιο λειτουργίας του αγροτικού συνεταιρισμού ως ιδιωτικής και αυτόνομης επιχείρησης, η οποία θα έχει πρόσβαση σε όλες τις επιχειρηματικές δραστηριότητες, που δεν αλλοιώνουν τον αγροτικό χαρακτήρα της.
Παράλληλα, - 3 - προς επίλυση του παγίου προβλήματος χρηματοδότησης της λειτουργίας των αγροτικών συνεταιρισμών, το νομοσχέδιο ενισχύει τη δυνατότητα συμμετοχής μελών – επενδυτών, χωρίς όμως ο αγροτικός συνεταιρισμός να αλλοτριώνεται ως θεσμός της αγροτικής οικονομίας. Ταυτόχρονα δε, το νομοσχέδιο ρυθμίζει και το ρόλο του κράτους, ο οποίος θα περιορίζεται στις διαδικασίες καταχώρησης στο μητρώο, στον έλεγχο νόμιμης λειτουργίας και στην μέριμνα για την ανάπτυξη των αγροτικών συνεταιρισμών. Βασικοί στόχοι του εν λόγω νομοσχεδίου αποτελούν η βιωσιμότητα και η επίτευξη μεριδίου αγοράς από υγιείς συλλογικότητες.
Εκ των ανωτέρω καθίσταται σαφές ότι η στήριξη του αγροδιατροφικού τομέα αποτελεί στρατηγική επιλογή για την Κυβέρνηση. Επιλογή που στοχεύει στον εκσυγχρονισμό του παραγωγικού μοντέλου της χώρας και στην ενίσχυση της καινοτομίας, της εξωστρέφειας και της αγροτικής επιχειρηματικότητας.
Ως προς δε τις ελληνοποιήσεις επισημαίνεται ότι η ηγεσία του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, έχοντας διακηρυγμένη πολιτική βούληση ως προς την πάταξη της εν λόγω μάστιγας, προτάσσει ως «εργαλεία» της την εντατικοποίηση και δημοσιοποίηση των ελέγχων καθώς επίσης και την αυστηριοποίηση του κυρωτικού πλαισίου.
Σύμφωνα με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο ο ΕΛΓΟ- ΔΗΜΗΤΡΑ ελέγχει τις επιχειρήσεις με έδρα την Ελλάδα οι οποίες έχουν υποβάλει αίτηση για τη χρήση του ελληνικού σήματος στα προϊόντα που παράγουν και διακινούν προκειμένου να διαπιστώσει την ελληνική προέλευση της πρώτης ύλης. Ο Οργανισμός εφαρμόζει τις εκάστοτε διατάξεις, όπως κάθε φορά ισχύουν, έχοντας ως βασική προτεραιότητα τη θωράκιση της διαφάνειας και της αξιοπιστίας των ελέγχων και του συστήματος πιστοποίησης, με στόχο την προστασία των συμφερόντων των παραγωγών, την εδραίωση της εμπιστοσύνης των καταναλωτών στο προϊόν, την αποφυγή φαινομένων παραπλάνησής τους, την αποφυγή του φαινομένου των ελληνοποιήσεων, καθώς και άλλων παράνομων πρακτικών.
Εστιάζοντας, στον τομέα των οπωροκηπευτικών, σημειώνεται ότι εφαρμόζονται οι Κανονισμοί (ΕΕ) αριθμ. 1308/2013, (ΕΕ) αριθμ. 891/2017, (ΕΕ) αριθμ. 892/2017 και (ΕΕ) αριθμ. 543/2011, όπως ισχύουν, καθώς και οι αριθμ. 4270/139407/28- 122017, 397/18235/2017 και 266355/11-02-2009 υπουργικές αποφάσεις, όπως ισχύουν, για τις Οργανώσεις Παραγωγών. Οι Οργανώσεις Παραγωγών δημιουργούνται με πρωτοβουλία των παραγωγών και ασχολούνται με όλα τα θέματα που σχετίζονται με την παραγωγή και την εμπορία των οπωροκηπευτικών των μελών τους. Είναι για αυτό σκόπιμη η δραστηριοποίηση όλων των παραγωγών, μέσα από αυτές, διότι μέσω των επιχειρησιακών τους προγραμμάτων μπορούν να υλοποιήσουν δράσεις που περιλαμβάνονται στους παρακάτω στόχους:
αναδιάρθρωση των καλλιεργειών των μελών τους με στόχο την ποιοτική βελτίωση των προϊόντων τους, μείωση του κόστους παραγωγής, προώθηση των προϊόντων τους, μέτρα πρόληψης και διαχείρισης κρίσεων (απόσυρση από την αγορά - δωρεάν διανομή), προστασία του περιβάλλοντος κ.ά.. Για τις παραπάνω δράσεις ενισχύονται σε ποσοστό μέχρι και 60% από την Ευρωπαϊκή Ένωση. - 4 -
Στις περιπτώσεις που διαπιστώνονται μη συμμορφώσεις, επιβάλλονται άμεσα οι προβλεπόμενες κυρώσεις, σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 4235/2014 (ΦΕΚ Α΄32) και των εφαρμοστικών διατάξεών του. Οι εν λόγω κυρώσεις είναι διαθέσιμες διαδικτυακά στο σύστημα Μητρώου Εμπόρων Νωπών Οπωροκηπευτικών για όλες τις αρμόδιες ελεγκτικές αρχές, αυξάνοντας έτσι την επιχειρησιακή αποτελεσματικότητα του συστήματος εποπτείας και ελέγχου.
Περαιτέρω, όταν τα εισαγόμενα προϊόντα δεν είναι σύμφωνα με την ενωσιακή και εθνική νομοθεσία, το ΥΠΑΑΤ, μέσω της αρμόδιας Διεύθυνσης Ποιότητας και Ασφάλειας Τροφίμων, προβαίνει σε απαγόρευση εισαγωγής και στη συνέχεια σε καταστροφή ή επαναποστολή (θέματα ασφάλειας τροφίμων) ή σε αλλαγή χρήσης ή σε διορθωτικές ενέργειες (αλλαγή σήμανσης).
Δυστυχώς με ευθύνη της απελθούσας Κυβέρνησης, υπήρξαν λιγότεροι ελέγχοι σε όλα τα εμβληματικά προϊόντα μας. Αποτελεί δε σαφής βούληση της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΑΑΤ οι διενεργούμενοι έλεγχοι –ιδίως- στους συνοριακούς σταθμούς στο βόρειο τμήμα της ελληνικής επικράτειας να ενταντικοποιηθούν, να γίνουν στοχευμένοι και συνδυασμένοι. Η δε νέα διοίκηση του ΕΛΓΟ- ΔΗΜΗΤΡΑ πρόκειται να προχωρήσει στις απαραίτητες ενέργειες ώστε να υλοποιηθούν το συντομότερο δυνατό οι κεντρικές πολιτικές προτεραιότητες της Κυβέρνησης για τον τομέα των οπωροκηπευτικών.
Ειδικότερα, το άμεσο επόμενο διάστημα δρομολογείται:
-η θέσπιση ενός νέου θεσμικού πλαισίου, το οποίο θα διασφαλίζει την αποτελεσματικότητα των διανεργούμενων ελέγχων, την άρση των αλληλοεπικαλύψεων αρμοδιοτήτων μεταξύ των ελεγκτικών αρχών και την αυστηροποίηση των επαπειλούμενων κυρώσεων και διοικητικών μέτρων στους παραβάτες, ειδικά δε στους παραβάτες οι οποίοι ελληνοποιούν προϊόντα παραβιάζοντας το πλαίσιο που διέπει τα Προϊόντα Ονομασίας Προέλευσης (ΠΟΠ) και Γεωγραφικής Ένδειξης (ΠΓΕ),
-η διάθεση του συνόλου των τελών που εισπράττει ο ΕΛΓΟ- ΔΗΜΗΤΡΑ αποκλειστικά για τη διενέργεια ελέγχων, -η ανά τακτά χρονικά διαστήματα δημοσιοποίηση των αποτελεσμάτων των ελέγχων στον ιστότοπο του οργανισμού, - η ενιαιοποίηση των βάσεων δεδομένων σε μια πλατφόρμα, η οποία να είναι διασυνδεδεμένη με το taxisnet προκειμένου να διασταυρώνονται τα δηλωθέντα και να δημιουργηθεί σύστημα καταγραφής των υποτρόπων
και - η συνεχής και σύμφωνη με τις ευρωπαϊκές επιταγές εκπαίδευση των ελεγκτών ώστε να μπορούν να ανταποκρίνονται στις ολοένα αυξημένες απαιτήσεις του έργου τους. Επιπλέον υπάρχει δέσμευση να εξεταστούν με τα συναρμόδια Υπουργεία προτάσεις για την αύξηση του προσωπικού του ΕΛΓΟ -ΔΗΜΗΤΡΑ, δεδομένου ότι η υποστελέχωσή του Οργανισμού επηρεάζει αρνητικά το ελεγκτικό του έργο.
Εξάλλου, στην τακτική σύνοδο του Συμβουλίου Υπουργών Γεωργίας και Αλιείας που πραγματοποιήθηκε στις 16 και 17 Δεκεμβρίου 2019 στις Βρυξέλλες, στην οποία συμμετείχε ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, τέθηκε και το θέμα της απάτης στα τρόφιμα και επισημάνθηκε η αναγκαιότητα διασυνοριακής συνεργασίας των Αρχών, προκειμένου να αντιμετωπίσουν εγκλήματα που σχετίζονται με τα τρόφιμα και των οποίων η εγκληματική δράση υπερβαίνει τα εθνικά σύνορα. Στο ανωτέρω Συμβούλιο, ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων αναφέρθηκε, μεταξύ άλλων, στο θέμα της επισήμανσης (labelling) των προϊόντων και στην ανάγκη αναγραφής της προέλευσης στα τρόφιμα, καθώς αυτή συνδέεται με την απαίτηση - 5 - των καταναλωτών για ακριβέστερη πληροφόρηση, αλλά και με τα ιδιαίτερα ποιοτικά χαρακτηριστικά μιας σειράς ευρωπαϊκών προϊόντων, ιδιαίτερα των παραδοσιακών.
Σημειώνεται ότι η Οργάνωση Παραγωγών ΑΣΥΠ Νικόπολη, στο πλαίσιο των ανωτέρω, εφαρμόζει επιχειρησιακό πρόγραμμα διάρκειας 3 ετών (2019-2021) σύμφωνα με τον κατωτέρω πίνακα:
ΕΤΟΣ ΠΟΣΟ (€) 2019 89.690,71 2020 96.443,11 2021 99.066,55 ΣΥΝΟΛΟ 285.199,76
Περαιτέρω, επισημαίνεται ότι, το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων (ΥΠΑΑΤ) προκειμένου να προστατέψει τα ελληνικά αγροτικά προϊόντα και τους Έλληνες παραγωγούς και να αποφύγει φαινόμενα «ελληνοποιήσεων» και παραπλάνησης του καταναλωτή στον τομέα των προϊόντων φυτικής προέλευσης, προβαίνει ανά τακτά χρονικά διαστήματα τόσο στην έκδοση σχετικών εγκυκλίων για εντατικοποίηση των ελέγχων σε φορτία νωπών οπωροκηπευτικών στα σημεία εξόδου/εισόδου (λιμάνια, συνοριακούς σταθμούς) της χώρας, σε κομβικά σημεία επί των εθνικών οδών (διόδια), στα συσκευαστήρια, στις λαχαναγορές κ.ά., όσο και σε έκτακτους αιφνιδιαστικούς ελέγχους, ώστε να εξαλειφθεί το φαινόμενο της εισαγωγής και διακίνησης ποιοτικά υποβαθμισμένων, επικίνδυνων ή αταυτοποίητων προϊόντων,
τα οποία: - ανταγωνίζονται αθέμιτα τα εγχώρια προϊόντα, - παραπλανούν τον καταναλωτή και - θέτουν σε κίνδυνο την υγεία του καταναλωτή.
Σημειώνεται ότι η Διεύθυνση Ποιότητας και Ασφάλειας Τροφίμων βρίσκεται σε καθημερινή επικοινωνία με τις αντίστοιχες αρμόδιες υπηρεσίες του ΥΠΑΑΤ και με τις αντίστοιχες ΔΑΟΚ σε όλη την Επικράτεια, καταβάλλοντας συνεχείς προσπάθειες, ώστε να τηρείται η νομιμότητα και να διασφαλίζεται το συμφέρον όλων των νόμιμων συναλλασσόμενων και των παραγωγών.
Εκ των ανωτέρω επιβεβαιώνεται ότι η στήριξη του αγροδιατροφικού τομέα αποτελεί στρατηγική επιλογή για την Κυβέρνηση. Επιλογή που στοχεύει στον εκσυγχρονισμό του παραγωγικού μοντέλου της χώρας και στην ενίσχυση της καινοτομίας, της εξωστρέφειας και της αγροτικής επιχειρηματικότητας.
Προς την κατεύθυνση επίλυσης του προβλήματος της ρευστότητας που αντιμετωπίζουν οι αγροτοπαραγωγοί, η Κυβέρνηση σε λιγότερο από δύο μήνες, «ξεπάγωσε» τα λιμνάζοντα για πέντε χρόνια χρηματοδοτικά εργαλεία από την προηγούμενη Κυβέρνηση.
Μία νέα περίοδος δημιουργίας για τους Έλληνες παραγωγούς ξεκίνησε με την υπογραφή της Συμφωνίας μεταξύ του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και του Ευρωπαϊκού Ταμείου Επενδύσεων για τη σύσταση του Ταμείου Εγγυήσεων Αγροτικής Ανάπτυξης. Πρόκειται για το πρώτο στην Ελλάδα και ένα από τα πρώτα και μεγαλύτερα στην Ευρώπη χρηματοδοτικά εργαλεία αυτού του είδους στον αγροτικό τομέα το οποίο στοχευμένα έρχεται να καλύψει μέρος του χρηματοδοτικού κενού στον πρωτογενή τομέα.
Με αυτόν τον τρόπο δημιουργήσαμε - 6 - ένα εργαλείο μόχλευσης 400 εκατομμυρίων ευρώ με συνεισφορά 80 εκατομμυρίων ευρώ ως παροχή εγγυήσεων από το Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης, «ξεκλειδώνοντας» επιτέλους τα χρηματοδοτικά εργαλεία, που είχαν μείνει αναξιοποίητα τα τελευταία χρόνια. Έτσι διασφαλίστηκε η πρόσβαση των αγροτών μας σε χαμηλότοκα, ευνοϊκά δάνεια μακράς ωρίμανσης και λήξης.
Τέλος, αρμόδια να απαντήσουν για τα θέματα που τα αφορούν είναι: α) το Υπουργείο Οικονομικών για την Αναφορά 465/12-12-2019, προς το οποίο διαβιβάζεται ηλεκτρονικά η εν λόγω Αναφορά και το παρόν έγγραφο και β) το Υπουργείο Εργασίας & Κοινωνικών Υποθέσεων για την Αναφορά 465/12-12- 2019 και την Ερώτηση 2519/10-12-2019, προς το οποίο διαβιβάζονται ηλεκτρονικά η Αναφορά και η Ερώτηση, καθώς και το παρόν έγγραφο.
Η ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ ΦΩΤΕΙΝΗ ΑΡΑΜΠΑΤΖΗ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου