Γράφει ο Βασίλης Ιωάννου
Έχω κατ’ επανάληψη τονίσει, ότι το σημαντικό έργο της «Σύνδεσης της Πρέβεζας με την Ιόνια Οδό», που θα έβγαζε την Πρέβεζα και την παράκτια ζώνη από την συγκοινωνιακή απομόνωση και θα έφερνε πιο κοντά τα μεγάλα αστικά κέντρα της Ηπείρου στο διεθνές αεροδρόμιου του Ακτίου, κινδυνεύει να πάει στις καλένδες ή στην καλύτερη περίπτωση να υποβαθμιστεί, σε σημείο που να ακυρώνεται ο αναπτυξιακός του ρόλος…
Αφορμή για να επανέλθω στο θέμα, είναι η νέα παράταση που δόθηκε πριν λίγες μέρες, στην μελέτη του συγκεκριμένου οδικού άξονα. Μια μελέτη που «εκπονείται» εδώ και 15 χρόνια και θα «μείνει στα χρονικά» για τις αλλεπάλληλες αλλαγές και παρατάσεις της…
Για την ιστορία να θυμίσω ότι, ο συγκεκριμένος οδικός άξονας «Πρέβεζα-Ιόνια Οδός» ήταν ενταγμένος στο δίκτυο υποδομών που προβλέπονταν στον Εθνικό Χωροταξικό σχεδιασμό, και η μελέτη του είχε ανατεθεί από το Υπουργείο Υποδομών, πριν περίπου 15 χρόνια, όταν Γενικός Γραμματέας Δημοσίων Έργων ήταν ο συμπατριώτης μας Γιώργος Τρυφωνίδης .
Οι αρχικές κατευθύνσεις που είχαν δοθεί στους μελετητές, προέβλεπαν:
1.Την αναβάθμιση της υφιστάμενης Ε.Ο. Πρέβεζας- Φιλιππιάδας σε κλειστό αυτοκινητόδρομο , με δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση σε όλο το μήκος, με παράπλευρους δρόμους για την τοπική κυκλοφορία.
2. Την βελτίωση των γεωμετρικών χαρακτηριστικών σε όλο το μήκος της υπάρχουσας Ε.Ο.( ακόμη και εντός του αρχαιολογικού χώρου της Νικόπολης), με μόνες αλλαγές, την παράκαμψη του Λούρου, και το νέο τμήμα από Γέφυρα Καλογήρου μέχρι την Ιόνια Οδό.
3. Την κατασκευή συνολικά 7 ανισόπεδων κόμβων σε κρίσιμες διασταυρώσεις…
Στις αλλεπάλληλες συσκέψεις που επακολούθησαν, με τους μελετητές, στελέχη του Υπουργείου και εκπροσώπους των φορέων του νομού και στις οποίες είχα την ευθύνη συντονισμού ως Νομάρχης μέχρι και το 2010, είμαι σε θέση να γνωρίζω ότι είχαν κατατεθεί επί της αρχικής πρότασης βελτιωτικές προτάσεις από τη Νομαρχία, το Δήμο Πρέβεζας , αλλά και το ΤΕΕ, κάποιες από τις οποίες έγιναν αποδεκτές..
Αναφέρω ενδεικτικά, την παράκαμψη του αρχαιολογικού χώρου της Νικόπολης και την αλλαγή της χάραξης του άξονα για το τμήμα από τον κόμβο Λιμποχωβίτη (Ζέφυρος) μέχρι την Πρέβεζα, προκρίνοντας ως βέλτιστη λύση την Παραλιακή Ε.Ο. μέσω του τον κόμβου Φραξήλας .
Αυτά μέχρι τα τέλη του 2010, γιατί αμέσως μετά και μέχρι το 2016, η συγκεκριμένη μελέτη ουσιαστικά είχε «παγώσει», λόγω μη χρηματοδότησής της, όπως συνέβη και με άλλα έργα στην περίοδο των μνημονίων..
Από το 2016 και με βασικό επιχείρημα ότι η Ε.Ε. έθεσε υψηλότερα όρια κίνησης οχημάτων για εντάξεις οδικών έργων στα διευρωπαϊκά δίκτυα, ανακοινώνεται ότι ο συγκεκριμένος οδικός άξονας δεν μπορεί να χρηματοδοτηθεί πλέον από Ευρωπαϊκούς πόρους .
Βέβαια από τον αρμόδιο τότε Υπουργό κ. Σπίρτζη, σε κάθε επίσκεψή του στην Ήπειρο, ακούγαμε μονίμως τη δέσμευση ότι « ..σύντομα ολοκληρώνεται η μελέτη και ξεκινάει η κατασκευή του έργου..».
Αντί αυτού όμως, διαπιστώναμε να δίνονται στη μελέτη η μία παράταση μετά την άλλη και βεβαίως κάθε αναβολή της , να συνοδεύεται και με νέα «υποβάθμιση του έργου»..
Γιατί μόνο υποβάθμιση του άξονα μπορεί να θεωρηθεί η κατάργηση των ανισόπεδων κόμβων και η αντικατάστασή τους από κυκλικούς κόμβους (roundabout).
Γιατί απαξίωση του αναπτυξιακού ρόλου του έργου και εμπαιγμός είναι να θεωρείται επιτυχία η κατασκευή μόνο των 5 Km , από την Γέφυρα Καλογήρου μέχρι την Ιόνια Οδό και μάλιστα με ισόπεδους κόμβους…
Μπορώ να διαβεβαιώσω ότι οι πολίτες της περιοχής δεν είναι καθόλου ικανοποιημένοι απ’ την 15χρονη πορεία και εξέλιξη του έργου και αυτό που διαπιστώνουν με λύπη τους είναι, ότι και η σημερινή Κυβέρνηση δεν κατάφερε μέχρι σήμερα να «ξεβαλτώσει» κανένα από τα μεγάλα έργα που αφορούν το νομό και την περιοχή μας..
Δυστυχώς ακούνε και πάλι λόγια και υποσχέσεις, χωρίς όμως ουσιαστικό αντίκρισμα…
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου