Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic

Σάββατο, Σεπτεμβρίου 26, 2020

Kώστας Καλέντζης: “Ως εκπαιδευτικός λέω στους νέους ανθρώπους πως η ζωγραφική και γενικότερα η τέχνη είναι το ισχυρότερο από τα «αντισώματα» για τις δυσκολίες που θα αντιμετωπίσουν στη ζωή τους”

 


Συνέντευξη του Κώστα Καλέντζη στο Polismagazino.gr

“Επειδή ο χώρος της τέχνης δεν έχει οροφή, η ταπεινότητα πρέπει να συνοδεύει τον καλλιτέχνη σε όλα τα στάδια της καλλιτεχνικής του δημιουργίας”

Πως και πότε ξεκινήσατε να ασχολείστε συστηματικά με την Τέχνη; Την εικαστική μου δραστηριότητα ασκούσα ερασιτεχνικά από τα μαθητικά μου χρόνια. Εκτός του επαγγέλματος ως καθηγητής Μαθηματικών στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, στον ελεύθερο χρόνο μου συμμετείχα σε κοινωνικές και πολιτισμικές δραστηριότητες. Η πρώτη μου έκθεση έγινε το 1976 στην Πρέβεζα. Μετά τις σπουδές μου σε εργαστήριο (Αθήνα 1987-90) και την εγγραφή μου στο ΕΕΤΕ (1991), είχα μια έντονη παρουσία στο χώρο της ζωγραφικής. Έχω πραγματοποιήσει 36 ατομικές εκθέσεις σε Ελλάδα, Βρυξέλες και Ιαπωνία, ενώ έχω συμμετάσχει με έργα μου σε 35 ομαδικές σε Ελλάδα, Γαλλία, Ευρωκοινοβούλιο, Γερμανία και Ρουμανία.


Καλλιτέχνης γεννιέται κανείς ή γίνεται; Κατά τον Σωκράτη και Πλάτωνα «η αρετή είναι διδακτή». Διαστέλλοντας την έννοια, πεποίθησή μου και με την εμπειρία μου ως δάσκαλου, είναι ότι μπορεί κάποιος να γίνει ζωγράφος όταν το θέλει και το αγαπά. Αλλά η έφεση και η ικανότητα (το ταλέντο) ενυπάρχει όχι σε όλους τους ανθρώπους. Ο Καλλιτέχνης λοιπόν γεννιέται. Και πολύ πιο εύκολα και γρήγορα διανύει το δρόμο της καλλιτεχνικής δημιουργίας.

Σε ποιο ρεύμα ή κίνημα θα εντάσσατε τα έργα σας; Τα έργα μου χωρίς να εντάσσονται σε ένα συγκεκριμένο καλλιτεχνικό ρεύμα, διακρίνονται από ιμπρεσιονιστικές επιρροές σε συνδυασμό με εξπρεσιονιστικά στοιχεία στο ύφος και την αισθητική. Το φως προσδιορίζεται ως ενεργό στοιχείο της σύνθεσης.


Από που αντλείτε την έμπνευση σας; Το μεγαλύτερο μέρος της παραγωγής των έργων μου πραγματοποιείται εκτός εργαστηρίου. Στην ύπαιθρο, στο αστικό περιβάλλον, οπουδήποτε. Τα θέματα των συμβατικών έργων μου ποικίλουν από απεικονίσεις φυσικών και αστικών τοπίων, προσωπογραφίες, φιγούρες και στιγμιότυπα της καθημερινής ζωής. Ειδικότερα τα τελευταία χρόνια με τις πρακτικές ευκολίες που παρέχει η ζωγραφική στο iPad, αντλώ έμπνευση από οποιαδήποτε σύνθεση που τυχαία και μη προγραμματισμένα σχηματίζεται στα μέρη που κινούμαι και κυρίως σε τόπους συνάθροισης. Οπότε και τα έργα μου προκύπτουν από την άμεση καταγραφή ζωντανών σκηνών που διαδραματίζονται στο δημόσιο χώρο. Σε αυτά, απεικονίζονται κυρίως στιγμιότυπα της καθημερινότητας με βασικό θεματικό άξονα την ανθρώπινη παρουσία και συνύπαρξη.

Υπάρχουν προσωπικότητες ή άλλοι καλλιτέχνες που έχουν επηρεάσει το έργο σας; Ζωγραφίζοντας κυρίως σε εξωτερικούς χώρους διερεύνησα την αλλοίωση και τη φθορά της εικόνας στο ταξίδι της προς τον εγκέφαλο. Η ρεαλιστική επομένως αναπαράσταση εμπεριέχει αφαίρεση και αλλοίωση της αντικειμενικής (φωτογραφικής) εικόνας. Οι «Ιμπρεσιονιστές» Γάλλοι ζωγράφοι πραγματικά ζωγράφισαν την εικόνα όπως τη βλέπει το ανθρώπινο μάτι.
Ο ιμπρεσιονισμός υπήρξε μια επανάσταση για τη ζωγραφική και σίγουρα με επηρέασε.

Η χρήση του tablet ως εργαλείο σχεδίασης μου έδωσε τη δυνατότητα να υπεισέλθουν στα έργα μου εξπρεσιονιστικά στοιχεία. Οι επισκέψεις μου σε πινακοθήκες και γκαλερί κυρίως στον Ευρωπαϊκό χώρο συνεχώς με επηρεάζουν.


Λόγω της συνάφειας της Πληροφορικής με την Μαθηματική επιστήμη, παρακολουθούσα και διερευνούσα τις νέες τεχνολογίες και την επίδραση τους στο σύγχρονο εικαστικό πεδίο. Με αφορμή την έκθεση έργων σε iPad του διεθνούς φήμης εικαστικού David Hockney στη Royal Academy στο Λονδίνο, το 2012, ξεκίνησα να υλοποιώ την ιδέα ζωγραφικής σε tablet. Τα πρώτα μου έργα δημιουργήθηκαν με το πρόγραμμα σχεδίασης sketchbook στο iPad 2, με χρήση του δακτύλου μου ως εικονικό μολύβι. Τα έργα του νέου αυτού εικαστικού τρόπου έκφρασης, εκτέθηκαν σε 2 ατομικές του εκθέσεις στις Βρυξέλλες και ατομική έκθεση στην Karuizawa Nagano Ιαπωνίας.

Ποιά είναι η μεγαλύτερη πρόκληση που έχετε θέσει στον εαυτό σας ως καλλιτέχνης; Η μεγάλη μου πρόσκληση είναι διαρκώς να μαθαίνω (να γηράσκω αεί διδασκόμενος) και αυτό μου δίνει τη δυνατότητα να εξελίσσομαι. Επειδή ο χώρος της τέχνης δεν έχει οροφή, η ταπεινότητα πρέπει να συνοδεύει τον καλλιτέχνη σε όλα τα στάδια της καλλιτεχνικής του δημιουργίας.

Πόσο αποδεκτή είναι η Τέχνη στην Ελλάδα σήμερα και τι ρόλο καλείται να παίξει στον δημόσιο χώρο; Σήμερα η κοινωνία μας κάνει άλλη ιεράρχηση και κυρίως τα μέσα (ΜΜΕ) προβάλλουν χρόνια τώρα σαθρά πρότυπα φθηνής αξίας με αποτέλεσμα αυτή η κοινωνία να διαπαιδαγωγείται ανάλογα. Αποτέλεσμα αυτού είναι να μην μπορεί να αναγνωρίσει αξίες, άρα και στο χώρο της τέχνης και με αυτή την έννοια το καλλιτεχνικό μας δυναμικό να μην τυγχάνει της δέουσας αναγνώρισης.
Μεταφορικά μιλώντας, έχει υποβαθμιστεί το αισθητήριο γεύσης και όσφρησης μιας μεγάλης μερίδας ανθρώπων. Τους πακετάρουν πολιτισμικά «απόβλητα» και τα τρώνε καθημερινά.
Από αυτή την τοποθέτηση αναδεικνύεται και η τεράστια σημασία της Τέχνης που ας μη ξεχνάμε είναι αυτή που άφησε το ιστορικό μας αποτύπωμα.
Και ως εκπαιδευτικός λέω στους νέους ανθρώπους πως η ζωγραφική και γενικότερα η τέχνη είναι το ισχυρότερο από τα «αντισώματα» για τις δυσκολίες που θα αντιμετωπίσουν στη ζωή τους. Ένα πραγματικό «υπερόπλο» το οποίο πρέπει να χρησιμοποιήσουν ώστε να αντιμετωπίσουν κάθε είδους αντιξοότητα.

Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια; Κάθε σχεδιασμός μου συναρτάται με τις εξελίξεις στο παγκόσμιο θέμα υγείας. Επομένως η δραστηριότητα χαρακτηρίζεται από στασιμότητα. Σε εκκρεμότητα ετέθη η συμμετοχή μου στην έκθεση στο δημαρχείο του Κένσινγκτον του Λονδίνου και οι συνεργασίες μου με Key West ΗΠΑ.

Βιογραφικό.

O Kώστας Καλέντζης γεννήθηκε στην Πρέβεζα όπου διατηρεί το Ατελιέ του. Σπούδασε Μαθηματικά στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, παιδαγωγική επιστήμη στην Ζωσιμαία Παιδαγωγική σχολή Ιωαννίνων και Εικαστικά στο εργαστήριο της Ιωάννας Οικονομίδου στην Αθήνα. Έχει πραγματοποιήσει 36 ατομικές εκθέσεις σε Ελλάδα, Βρυξέλες και Ιαπωνία, ενώ έχει συμμετάσχει με έργα του σε 33 ομαδικές σε Ελλάδα, Γαλλία, Ευρωκοινοβούλιο, Γερμανία και Ρουμανία.
Στο σύνολο της καλλιτεχνικής του πορείας, έχει αναζητήσει πολλούς τρόπου έκφρασης και έχει ασχοληθεί με ποικίλες θεματικές. Στα περισσότερα εικαστικά του έργα εφαρμόζει μικτές τεχνικές, χρησιμοποιώντας κυρίως ελαιοχρώματα, ακρυλικά, τέμπερες, ακουαρέλες, κάρβουνα, αερογράφους και μάσκες διαφόρων υλικών.
Η διερεύνηση των νέων τεχνολογιών και η επίδραση τους στο σύγχρονο εικαστικό πεδίο, τον οδήγησαν το 2012, στην υλοποίηση έργων ζωγραφικής σε iPad. Τη σύγχρονη αυτή εικαστική δραστηριότητα τη συνεχίζει μέχρι και σήμερα.






Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου