Ποσό που ξεπερνά τα 2,5 δισ. ευρώ αγγίζουν τα έργα που πέρασαν την πόρτα του Ταμείου Ανάκαμψης για το Υπουργείο Υποδομών, δηλαδή σχεδόν το 15% του συνολικού πακέτου που θα λάβει η χώρα.
Σύμφωνα με πολύ καλά πληροφορημένες πηγές, πρόκειται για μία μεγάλη επιτυχία καθώς οι όροι που είχε θέσει το Τ.Α. για την χρηματοδότηση έργων είναι ιδιαίτερα αυστηροί και αφορά έργα τα οποία όχι μόνο είναι ώριμα μελετητικά, αλλά που μπορούν άμεσα να υπεραποδόσουν στην ελληνική οικονομία.
Ποια είναι τα 3 μεγαλύτερα έργα που χρηματοδοτούνται
Με ένα μεγάλο εύρος έργων, όπως οδικά, αντιπλημμυρικά, φράγματα, σιδηροδρομικά και συγκοινωνιακά, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, φιλοδοξεί να ξεκινήσει η ταυτόχρονη υλοποίηση πολλών projects και να τηρήσει τα αυστηρά χρονοδιαγράμματα που έχουν τεθεί.
Σύμφωνα με ασφαλείς πηγές η χρηματοδότηση για τα οδικά έργα ξεπερνά τα 1,15 δισ. ευρώ. Περίπου 450 εκατ. ευρώ θα κατευθυνθούν για το βόρειο τμήμα του Ε65, Τρίκαλα-Εγνατία. Το έργο αναμένεται να ξεκινήσει το καλοκαίρι, αφού πρώτα κυρωθεί η τροποποιημένη σύμβαση παραχώρησης από τη Βουλή.
Όπως μαθαίνει το ypodomes.com, ένα ποσό 455 εκατ. ευρώ θα οδεύσει για τη χρηματοδότηση του ΒΟΑΚ, ποσό που εξασφαλίζει και την βιωσιμότητα του έργου αλλά το κάνει και “bankable” (χρηματοδοτήσιμο). Από αυτά, περί τα 200 εκατ. ευρώ θα πάνε στο τμήμα της παραχώρησης (Χανιά-Χερσόνησος), 90 εκατ. ευρώ στο ΣΔΙΤ (Χερσόνησος-Νεάπολη) και τα άλλα 165 εκατ. για να ξεκινήσει άμεσα η δημοπράτηση του δημόσιου έργου-τμήματος του ΒΟΑΚ (Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος).
Ένα μεγάλο ποσό της τάξεως των 250 εκατ. ευρώ εξασφαλίστηκε για το πολύ μεγάλο έργο που αφορά την παρέμβαση σε 7.000 σημεία του οδικού δικτύου της χώρας, συνολικού κόστους 450 εκατ. ευρώ. Το έργο καλύπτει και η ΕΤΕπ. Σύμφωνα με πληροφορίες του ypodomes.com οι σχετικοί διαγωνισμοί είναι έτοιμοι να ξεκινήσουν.
Μέσα η συντήρηση του σιδηροδρομικού δικτύου – λεωφορεία
Ακόμα ένα πολύ μεγάλο έργο που εξασφάλισε χρηματοδότηση το υπουργείο ΥΠΟΜΕ, είναι αυτό της πολυαναμενόμης ολικής συντήρησης του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας που σήμερα παρουσιάζει σημαντικές ελλείψεις. Το ποσό από το Ταμείο Ανάκαμψης αγγίζει τα 150 εκατ. ευρώ από τα συνολικά 500 εκατ. ευρώ που απαιτούνται, δηλαδή εξασφαλίστηκε το 30% της συνολικής χρηματοδότησης. Πρόκειται για ένα απαραίτητο έργο για να μπορέσει η χώρα να φτάσει στο ίδιο επίπεδο δικτύου με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες. Ο διαγωνισμός αναμένεται να βγει στον αέρα άμεσα.
Στα συγκοινωνιακά έργα, εξασφαλίστηκε επίσης ένα ποσό που φτάνει τα 100 εκατ. ευρώ το οποίο θα συμπεριληφθεί στον πολύκροτο διαγωνισμό για την ανανέωση του στόλου των λεωφορείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Ήδη ο διαγωνισμός για την προμήθεια 800 λεωφορείων είναι σε διαβούλευση και αναμένεται να ξεκινήσει μέσα στο καλοκαίρι.
Αντιπλημμυρικά έργα & φράγματα
Ποσό που ξεπερνά τα 300 εκατ. ευρώ κλείδωσε για την υλοποίηση σειράς αντιπλημμυρικών έργων και φραγμάτων. Σημαντικά ωφελημένη είναι η Κρήτη όπου παρουσιάζεται και η μεγαλύτερη υστέρηση, αλλά και σε άλλες περιοχές όπως η Κέρκυρα, η Αττική κ.α. Τα χρήματα εδώ θα χρησιμοποιηθούν για να καλύψουν τα όποια χρηματοδοτικά κενά σε έργα που προγραμματίζονται και θεωρείται δεδομένο ότι θα απορροφηθούν μέσα στην τρέχουσα πενταετία που θα διαρκέσει το Ταμείο Ανάκαμψης.
Λοιπά έργα
Ένα ποσό εξασφαλίστηκε και για την αναβάθμιση αεροδρομίων σε μικρά νησιά για να μπορέσουν να παρέχουν καλύτερες υπηρεσίες και να αυξηθεί το τουριστικό ρεύμα σε αυτές. Επίσης πολλά άλλα διάσπαρτα ποσά εξασφαλίστηκαν για μικρότερες δράσεις του υπουργείου ΥΠΟΜΕ που έχουν σχέση με την ψηφιοποίηση και την πράσινη ανάπτυξη.
Η λογική του Ταμείου Ανάκαμψης
Το Ταμείο Ανάκαμψης δημιουργήθηκε το 2020 με αφορμή την πανδημία του κορωνοϊού για να βοηθήσει τα κράτη-μέλη της Ε.Ε. να ορθοποδήσουν όσο πιο γρήγορα γίνεται. Πρόκειται για ένα χρηματοδοτικό εργαλείο που δεν είναι σαν το ΕΣΠΑ. Αφορά κατά 70% έργα περιβαλλοντικά και ψηφιακής μετάβασης, αυτό σημαίνει πως από τα 16 δισ. ευρώ που θα λάβει η Ελλάδα, περίπου τα 11 δισ. ευρώ.
Με το Ταμείο Ανάκαμψης επιδιώκεται να προωθηθούν έργα που θα έχουν εμπροσθοβαρή αποτέλεσμα στις οικονομίες, θα έχουν ένα μεγάλο πολλαπλασιαστή. Είναι έργα που έχουν τον χαρακτήρα του κατεπείγοντος. Μέσω των χρημάτων αυτών, συγχρηματοδοτούνται έργα που μπορεί επίσης να λαμβάνουν χρηματοδότηση από άλλα κανάλια όπως το ΕΣΠΑ, το CEF ή να υλοποιούνται μέσω ΣΔΙΤ ή παραχώρησης.
Για παράδειγμα το έργο του βόρειου τμήματος του Ε65, χρηματοδοτείται στο 100%, ενώ στα υπόλοιπα έργα καλύπτεται μέρος της απαραίτητης χρηματοδότησης (π.χ. για τον ΒΟΑΚ ή την ανανέωση του στόλου των λεωφορείων).
Αυτός ο συνδυασμος χρηματοδοτικών εργαλείων, εξασφαλίζει την υλοποίηση έργων, επιταχύνει την υλοποίηση τους που διαφορετικά θα δυσκολεύονταν να εξασφαλίσουν την 100% χρηματοδότηση projects ή αυτά θα τραβούσαν πολύ περισσότερο σε χρόνο.
Η διελκυνστίδα του Ταμείου
Η μεγάλη διελκυνστίδα του Τ.Α. είναι ο διαθέσιμος χρόνος. Η υποχρέωση της κάθε Αναθέτουσας Αρχής να ολοκληρώσει τα έργα που παίρνουν χρηματοδότηση και από το Ταμείο Ανάκαμψης, δημιουργεί ένα νέο δεδομένο, πολύ αυστηρότερο από αυτό του ΕΣΠΑ.
Όπως σημειώνουν στο ypodomes πηγές με γνώση στο θέμα, αν οι απορροφήσεις δείχνουν ότι το έργο “δεν τραβάει”, τότε θα διακόπτεται η χρηματοδότηση και θα απαιτείται η επιστροφή των κονδυλίων που έχουν διατεθεί.
Από την άλλη, για χώρες σαν την Ελλάδα που δεν φημίζεται για την ταχύτητα υλοποίησης, αλλα και για την τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων στα έργα, είναι μία νέα πρόκληση που μπορεί να τη βοηθήσει να περάσει σε μία βελτίωση της παραγωγής και εκτέλεσης δημόσιων έργων.
Εδώ μπορεί να βοηθήσει σημαντικά ο τροποποιημένος νόμος 4412/2016 που δίνει κατευθύνσεις επιτάχυνσης των έργων με διάφορους τρόπους, όπως η συνδρομή του ιδιωτικού τομέα στην επίβλεψη των έργων.
Αναφορικά με οδικά έργα που δεν θα συνεχίσουν μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης, αυτά θα συνεχίσουν μέσω ΕΣΠΑ ή ΣΔΙΤ (Σέρρες-Αμφίπολη, Παράκαμψη Χαλκίδας, Παράκαμψη Χαλκηδόνας).
ypodomes
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου