Ο νόμος 4692 /2020 με τίτλο «Αναβάθμιση του σχολείου και άλλες διατάξεις» για τα Πρότυπα και Πειραματικά σχολεία, καθώς και η Υ.Α 26/2/2021 με θέμα Χαρακτηρισμός δημόσιων σχολικών μονάδων ως Πρότυπων ή Πειραματικών Σχολείων αποτυπώνουν με τον πιο ανάγλυφο τρόπο τις επιδιώξεις και το όραμα της κυβέρνησης για το δημόσιο σχολείο:
- Τα Πρότυπα και Πειραματικά σχολεία
διοικούνται από μια ειδική Διοικούσα Επιτροπή (Δ.Ε.Π.Π.Σ.), που διορίζεται
εξολοκλήρου από το υπουργείο, και αποφασίζει
για όλα τα ζητήματα. Για τον τρόπο επιλογής των μαθητών, για την
επιλογή των διευθυντών και των εκπαιδευτικών των σχολείων, για το ωρολόγιο
πρόγραμμα, τη διδακτέα ύλη, τον τρόπο και τις μεθόδους διδασκαλίας, ακόμα και
για τη χρηματοδότηση των σχολείων. Η Δ.Ε.Π.Π.Σ. μεριμνά «για την προσέλκυση
δωρεών, χορηγών και κάθε είδους παροχών», όπως αναφέρει ο νόμος.
- Οι μαθητές των Πρότυπων θα επιλέγονται
κατόπιν εξετάσεων, ενώ στα Πειραματικά σχολεία η επιλογή θα γίνεται κατόπιν
κλήρωσης. Το σχολείο της γειτονιάς χάνεται και οι μαθητές των σχολείων, που
θα επιλεγούν ως Πρότυπα ή Πειραματικά, θα αναγκαστούν να αναζητήσουν σχολείο
φοίτησης που θα τους «χωράει» πέρα από τα χωροταξικά όρια, υποβαθμίζει το σύνολο
των σχολείων, ανακατανέμει το μαθητικό δυναμικό, καταργεί τα γεωγραφικά όρια.
Αντικειμενικά, ανοίγει ο δρόμος για τη δημιουργία σχολείων πολλών ταχυτήτων, με
διαφορετική χρηματοδότηση, διαφορετικό πρόγραμμα, διαφορετικά μαθήματα
- Από το νομοθετικό πλαίσιο προβλέπεται το
κυνήγι των «χορηγών» (Άρθρο 23) για τη χρηματοδότηση των σχολείων.
Θεσμοθετείται το συμβούλιο στήριξης του σχολείου με τη συμμετοχή του δήμου, του
συλλόγου γονέων, του συλλόγου αποφοίτων αλλά και εξωσχολικών «προσωπικοτήτων»
της τοπικής κοινωνίας (Άρθρο 22).
Εξωσχολικοί παράγοντές θα αποφασίζουν για
θέματα που σχετίζονται με την προσφορά του σχολείου στην τοπική κοινωνία, για
θέματα που σχετίζονται με την υλικοτεχνική υποδομή και τους οικονομικούς πόρους
του σχολείου, καθώς και με την αξιοποίηση και διάθεση των οικονομικών πόρων της
σχολικής μονάδας, πέραν όσων διαχειρίζεται η αρμόδια Σχολική Επιτροπή.
Έτσι, η πολιτεία με οδηγό τα πρότυπα και πειραματικά στέλνει εκβιαστικό «μήνυμα»
σε όλους τους γονιούς και εκπαιδευτικούς καθώς αυτοί θα είναι υπεύθυνοι για την
εξασφάλιση των πόρων λειτουργίας των σχολικών μονάδων και η εύρεση πόρων θα
αποτελεί και δείκτη αξιολόγησης εκπαιδευτικών και σχολικής μονάδας. Αυτό
σημαίνει ότι δε θα υπάρχει ισότιμη χρηματοδότηση για όλα τα σχολεία.
Πού οδηγούμαστε λοιπόν;
Οδηγούμαστε σε ένα εκπαιδευτικό σύστημα
που θα αποτελείται από σχολεία πολλών κατηγοριών.
Υπουργείο και κυβέρνηση επιχειρούν να διαλύσουν περαιτέρω τον δημόσιο,
καθολικό και δωρεάν χαρακτήρα των δημόσιων σχολείων. Ταυτόχρονα φροντίζουν να
φτιάξουν ειδικά σχολεία για λίγους και εκλεκτούς.
- Οι εκπαιδευτικοί στα Πρότυπα –
Πειραματικά Σχολεία τοποθετούνται όχι με οργανική θέση αλλά επί θητεία. Τα
αυξημένα ακαδημαϊκά προσόντα και η ατομική τους αξιολόγηση με κριτήριο το βαθμό
συμμόρφωσης στο εκπαιδευτικό αφήγημα της κυβέρνησης δεν επαρκούν. Είναι
ολοφάνερο ότι ανοίγει ο δρόμος για την επιλογή «ημετέρων», αφού η επιλογή των
εκπαιδευτικών θα πιστοποιείται κατόπιν της γνωστής κακόφημης συνέντευξης.
- Στα σχολεία που θα γίνουν Πρότυπα –
Πειραματικά Σχολεία χάνονται οι οργανικές θέσεις των εκπαιδευτικών που είναι
τοποθετημένοι στο συγκεκριμένο σχολείο (παράγραφοι 15 και 16 στο Άρθρο 19
του Ν.4692.) Οι διατάξεις αυτές βάζουν βόμβα στα θεμέλια της οργανικής
τοποθέτησης και ανοίγουν δρόμο για την εδώ και καιρό επιθυμία των κυβερνήσεων,
ΟΟΣΑ,Ε.Ε, ΣΕΒ για άρση της μονιμότητας των εκπαιδευτικών, είναι ζήτημα που αφορά όχι μόνο τους
εκπαιδευτικούς, που θα περιέλθουν σε μία κατάσταση μόνιμης αβεβαιότητας αλλά
και ζήτημα που αφορά τους μαθητές και τους γονείς τους, αφού η σταθερή επαφή
των μαθητών με τους δασκάλους τους και τους καθηγητές τους μόνο θετική επίδραση
μπορεί να έχει στην εκπαιδευτική διαδικασία.
- Πέφτουν οι μάσκες της επικοινωνιακής
προπαγάνδας του Υπουργείου και όλων των συνοδοιπόρων της πως δήθεν η αξιολόγηση
έχει στόχο τη βελτίωση και όχι την τιμωρία. Σχολεία και εκπαιδευτικοί που δε
θα καλύπτουν τα μετρήσιμα standards θα αποπέμπονται. Επιπλέον, τα Πρότυπα και
Πειραματικά αναλαμβάνουν «ηγετικό» ρόλο εντός της ομάδας όμορων σχολείων που
ανήκουν, και καλούνται να συνδράμουν μέσω του παραδείγματος, των δράσεων τους
και της επιμόρφωσης στην προώθηση εκπαιδευτικών αλλαγών με ταξικό χαρακτήρα. Με
άλλα λόγια αναλαμβάνουν το ρόλο της επέκτασης όλων των αντιδραστικών
αντιεκπαιδευτικών σχεδίων στο σύνολο των σχολείων.
- Απογειώνουν τους ταξικούς φραγμούς στη
μόρφωση, πλήττουν άμεσα τα μορφωτικά δικαιώματα των μη «άριστων» παιδιών που
κατά κανόνα έχουν λαϊκή προέλευση.
Είναι βέβαιο πως το σύστημα τόσο της αξιολόγησης
των σχολικών μονάδων (στο οποίο οι εκπαιδευτικοί έχουν ήδη δώσει μαζική
αρνητική απάντηση) όσο και η ατομική αξιολόγηση που προωθούνται, θα κλείσουν
και θα κατηγοριοποιήσουν σχολεία, θα διώξουν μαθητές από την εκπαίδευση θα
οδηγήσουν σε εργασιακές σχέσεις γαλέρας και σε απολύσεις εκπαιδευτικών.
Τα μέτρα αυτά εφαρμόστηκαν σε διάφορες
χώρες με οδυνηρά αποτελέσματα στα μορφωτικά και εργασιακά δικαιώματα.
Όλο το προηγούμενο διάστημα οι σύλλογοι διδασκόντων
σε πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση απέρριψαν μαζικά τα σχέδια
μετατροπής των σχολείων τους σε Πρότυπα και Πειραματικά. Τώρα, μέσα στις πολύ
δύσκολες συνθήκες που αντιμετωπίζει όλη η εκπαιδευτική κοινότητα από τα
νηπιαγωγεία μέχρι τα πανεπιστήμια με την τηλεκπαίδευση να θεωρείται από το
υπουργείο ως ισοδύναμη με την δια ζώσης εκπαίδευση (με όλα τα ολέθρια
αποτελέσματα τα οποία είναι πλέον ολοφάνερα σε εκπαιδευτικούς, μαθητές και
γονείς εκτός φυσικά από την κυβέρνηση και το υπουργείο), με τα σχολεία να
ανοίγουν με μοναδική σημαία πάλι την ατομική ευθύνη (βλ. self tests), οι διευθυντές
δευτεροβάθμιας και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης Πρέβεζας πρότειναν (παρ’ότι δεν ήταν υποχρεωμένοι) τη
δημιουργία Πρότυπου Γυμνάσιου και Πειραματικού δημοτικού σχολείου κόντρα και
ενάντια στις αρνητικές αποφάσεις των συλλόγων διδασκόντων των συγκεκριμένων
σχολείων.
Οι διευθυντές της
δευτεροβάθμιας και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης Πρέβεζας δεν σεβάστηκαν τις θέσεις του κλάδου και δεν
ανακαλέσουν τις προτάσεις τους.
Δεν ξεχνάμε ότι ο Δ.Δ.Ε. ήταν μέλος του
Δ.Σ. της ΕΛΜΕ, είχε διατελέσει πρόεδρος της ΕΛΜΕ και παραμένει μέχρι και σήμερα
μέλος του Ν.Τ. Πρέβεζας της ΑΔΕΔΥ, ενώ ο Δ.Π.Ε. ήταν υποψήφιος με το ψηφοδέλτιο
της ΔΑΚΕ ίσως και αναπληρωματικός του.
Η ιδιότητα του διευθυντή εκπαίδευσης και
του εκπροσώπου των εργαζομένων στο ίδιο άτομο είναι εξόφθαλμα ηθικά ασυμβίβαστη
και μόνο διαπλοκή, εκδούλευση και σήψη αναδίδει. Καταγγέλλουμε τους
συγκεκριμένους συνδικαλιστές και ως πλειοψηφία του τοπικού παραρτήματος της ΑΔΕΔΥ
διαχωρίζουμε την θέση μας από τις επιλογές τους. Αντιλαμβανόμαστε απόλυτα ότι
οι διευθυντές δευτεροβάθμιας και πρωτοβάθμιας διακατέχονται από το «άγχος» να
αποδείξουν πόσο καλά εφαρμόζουν την αντιεκπαιδευτική πολιτική της ΝΔ, της κατηγοριοποίησης
και της περαιτέρω υποβάθμισης των δημόσιων σχολείων.
ΑΥΤΗ Η ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΕΡΑΣΕΙ!
Καλούμε την ΕΛΜΕ Πρέβεζας, το Σύλλογο Εκπαιδευτικών
Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης και όλους τους Συλλόγους Διδασκόντων και γονέων να
αντιδράσουν δυναμικά και να προασπίσουν ένα καθολικό σύστημα
ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΔΩΡΕΑΝ
ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΓΙΑ ΟΛΑ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου