Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic

Σάββατο, Δεκεμβρίου 10, 2022

ΠΡΕΒΕΖΑ: Το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού ή αλλιώς bullying (της Ροδ.Σωτηροπούλου)


Με αφορμή την Πανελλήνια Ημέρα κατά της Σχολικής Βίας και του Εκφοβισμού η Σωτηροπούλου Ροδανθη,Λογοθεραπεύτρια -MSc , δημοσιεύει το παρακάτω άρθρο :

Το φαινόμενο του εκφοβισμού (“school bullying”) και της βίας (“school violence”) στον χώρο του σχολείου παρουσιάζει αυξανόμενες και πολυπαραμετρικές διαστάσεις τόσο στην Ελλάδα όσο και στον διεθνή χώρο, ιδιαίτερα κατά τα τελευταία χρόνια.

Αυτό που με σοκάρει περισσότερο ως μαμά, είναι η εμφάνιση του bullying στην Α Δημοτικού. Πως είναι δυνατόν, ένα μικρό στοματάκι, που μέχρι χθες τραγούδαγε τραγούδια της DORA και του DIEGO, να προσβάλλει και να ξεστομίζει λόγια που ούτε εμείς οι ενήλικοι δεν μπορούμε να τα πούμε?

Είναι θλιβερό να βλέπουμε μικρά παιδιά να μην σέβονται τη μοναδικότητα ενός ανθρώπου. Η ανθρωπιά είναι κάτι που καλλιεργείται και κάθε γονιός πρέπει να είναι πρότυπο προκειμένου το παιδί του να μεγαλώσει με σωστές αξίες και αρχές.

Θα μεταφέρω ένα απόσπασμα από την εφημερίδα «Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ», το οποίο αναλύει και διεισδύει  στα αίτια της επιδείνωσης του σχολικού εκφοβισμού :

“Τις τελευταίες ημέρες, με αφορμή την τραγική είδηση με τον αδόκητο χαμό του 20χρονου Βαγγέλη Γιακουμάκη, τα τηλέφωνα χτυπούν συνέχεια στην Υποδιεύθυνση Προστασίας Ανηλίκων της Ασφάλειας Αττικής. «Ενώ πέρυσι όλη τη χρονιά είχαμε χειριστεί ελάχιστα περιστατικά, μόλις 3-4, μόνο χθες μας καταγγέλθηκαν δύο περιστατικά. Το ένα μάλιστα αφορούσε σπρώξιμο από τις σκάλες ενός παιδιού που κατέληξε με επιγονατίδα» λέει στην «Κ» η τμηματάρχης Εποπτείας Ανηλίκων, Αστυνόμος Α΄ κ. Γεωργία Πατρωνούδη. «Βλέπουμε ότι με αφορμή αυτό που έγινε στα Γιάννενα, ο κόσμος μιλάει περισσότερο, έχουμε κινητοποιηθεί». Γενικά όμως, το bullying σπάνια φτάνει στις αστυνομικές αρχές, αφού συνήθως αντιμετωπίζεται -ή όχι- εντός του σχολικού πλαισίου. «Σε μας φτάνουν συνήθως τα περιστατικά που δεν μπορούν να επιλυθούν στο σχολείο. Όπως για παράδειγμα η υπόθεση που χειριστήκαμε πέρυσι με ένα παιδάκι στο δημοτικό που συνεχώς του έκλεβαν το χαρτζιλίκι. Ή εκείνη στην οποία δύο κορίτσια δέχονταν απειλές από συμμαθητές ότι θα ανεβάσουν φωτογραφίες τους στο Διαδίκτυο». Στην περίπτωση του σχολείου στο Χαλάνδρι οι γονείς των «θυτών» εμφανίζουν πλήρη άρνηση να αποδεχθούν ή έστω να συζητήσουν το πρόβλημα. Σύμφωνα με την κ. Πατρωνούδη, πρόκειται για πάγια συμπεριφορά. «Εμείς επικοινωνούμε συχνά με τα σχολεία και παροτρύνουμε τους διευθυντές να μιλήσουν με τις οικογένειες, αλλά οι περισσότεροι γονείς είναι αρνητικοί στο να δεχθούν ότι τα παιδιά τους εμπλέκονται σε τέτοια πράγματα». Όπως λέει, τα τελευταία χρόνια, το φαινόμενο παρουσιάζει έξαρση. «Από την εμπειρία μου πιστεύω ότι υπάρχουν αρκετά περιστατικά σχολικής βίας. Το φαινόμενο έχει επιδεινωθεί στην κρίση, αφού οι γονείς τρέχουν να βγάλουν τα προς το ζην, η παρουσία τους είναι ελάχιστη στο σπίτι, ενώ δεν διατηρούν επαφή με το σχολείο παρά μόνο εάν πρόκειται να πάρουν βαθμούς. Όμως είναι σημαντικό να ενδιαφέρονται εκτός από τις επιδόσεις των παιδιών τους και για τη συμπεριφορά τους».

Πολύ συχνά άλλωστε οι θύτες υφίστανται bullying στο σπίτι τους. «Κάποιος που υφίσταται κακομεταχείριση από τον πατέρα του εύκολα θα το καθρεφτίσει στους συμμαθητές του», καταλήγει ο κ. Σιαπέρας.”

Σχολικός εκφοβισμός και δυσκολίες μάθησης

Η σχέση ανάμεσα στους μαθητές με δυσκολίες λόγου και μάθησης και τη συμμετοχή τους σε πράξεις σχολικού εκφοβισμού είναι ένα γεγονός ιδιαίτερα περίπλοκο.

Σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποιήθηκε σε δείγμα παιδιών από Δ δημοτικού έως Γυμνασίου, τα περισσότερα παιδιά που παρουσιάζουν δυσκολίες μάθησης διάφορων μορφών, λαμβάνουν μέρος σε πράξεις σχολικού εκφοβισμού είτε ως θύματα είτε ως θύτες σε πολύ μεγαλύτερο ποσοστό από ότι οι συμμαθητές τους που δεν έχουν δυσκολίες.

Σίγουρα, η ενημέρωση αποτελεί το κατάλληλο μέσο για να επιτευχθεί η πρόληψη. Είναι επίσης σημαντική σε περιπτώσεις ίασης. Έτσι λοιπόν, ο εκπαιδευτικός έχει χρέος να συμπαραστέκεται στα παιδιά που έχουν πέσει θύμα αυτού του φαινομένου αλλά και στα παιδιά τα οποία ήτα οι θύτες. Θα πρέπει να εντοπίζει από πριν τις περίεργες και ύποπτες συμπεριφορές έτσι ώστε να προλάβει περιστατικά βίας. Οφείλει επίσης να παροτρύνει τους αυτόπτες μάρτυρες να μην διστάζουν να αναφέρουν τέτοιου είδους περιστατικά.

Συμπεράσματα

Συνοψίζοντας, είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι ο σχολικός εκφοβισμός και ο εκφοβισμός γενικότερα, αποτελεί ένα κοινωνικό πρόβλημα το οποίο τα τελευταία χρόνια έχει λάβει σημαντικές διαστάσεις. Ειδικά στη χώρα μας, εξαιτίας της οικονομικής κρίσης το φαινόμενο αυτό σημειώνει ραγδαία έξαρση. Όλο και περισσότεροι έφηβοι εκδηλώνουν αποκλίνουσες συμπεριφορές, εκφράζοντας επιθετικότητα εναντίον των συμμαθητών τους και διαταράσσοντας το κλίμα μέσα στην τάξη. Πολλά από τα παιδιά αυτά καταλήγουν να παρουσιάζουν παραβατική συμπεριφορά ακόμα και μετά την ενηλικίωσή τους, καταλήγοντας σε διάφορες κακές συνήθειες. Γι αυτόν ακριβώς το λόγο είναι απαραίτητη η έγκαιρη παρέμβαση μέσα από κάθε τρόπο και σε κάθε επίπεδο. Σίγουρα, εάν οι παραπάνω συμβουλές τηρηθούν πιστά οι περιπτώσεις εκφοβισμού θα σημειώσουν σημαντική μείωση, δίνοντας έτσι την δυνατότητα για ανάπτυξη υγιών προσωπικοτήτων.

ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΥ ΡΟΔΑΝΘΗ                      ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΥΤΡΙΑ MSc ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ

Πολύ Σύντομα, και δεύτερος χώρος θεραπειών. 

Υπερσύγχρονος παιδαγωγικός πολυχώρος , με υπηρεσίες ΚΔΑΠ (φύλαξης-δημιουργικής απασχόλησης), μελέτης , λογοθεραπείας, εργοθεραπείας ψυχολογικής υποστήριξης και ειδικής αγωγής! 

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ-ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ-ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΓΟΝΕΩΝ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΚΑΙ ΕΦΗΒΟΥΣ

Στον Φόρο Πρέβεζας, με οδό Φιλώτα 4!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου