Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic

Σάββατο, Ιουνίου 22, 2013

Η Πρέβεζα ως λιμάνι θαλάσσιου τουρισμού (Μέρος Ι)


Με την ευκαιρία της  πρόσφατης επίσκεψης, του κρουαζιερόπλοιου Aegean Odyssey, στο λιμάνι της Πρέβεζας, θα ήθελα να αναφερθώ στα πλεονεκτήματα και τις ευκαιρίες, οι οποίες προσφέρονται σε μια περιοχή, από τη ανάδειξή της, ως προορισμό θαλάσσιου τουρισμού.


Οι τουριστικές δραστηριότητες, που έχουν άμεση ή έμμεση σχέση  με τον θαλάσσιο χώρο, μιας περιοχής, αποτελούν τον θαλάσσιο τουρισμό της περιοχής αυτής.

Ειδικότερα ως θαλάσσιος  τουρισμός ορίζεται, το σύνολο των δραστηριοτήτων, που έχουν σχέση με κρουαζιερόπλοια, σκάφη αναψυχής, οι περιηγήσεις με μικρά ή μεγάλα πλοιάρια. Στην κατηγορία του θαλάσσιου τουρισμού εντάσσονται και ένα σύνολο άλλων δραστηριοτήτων, όπως οι καταδύσεις, οι αθλητικές δραστηριότητες, που έχουν σχέση με την θάλασσα κλπ.

Τα οφέλη, τα οποία  προκύπτουν σε μια περιοχή, είναι  σημαντικά, τόσο άμεσα, όσο και έμμεσα.

Τα άμεσα οφέλη είναι  τα έσοδα, τα οποία έχει το λιμάνι υποδοχής, καθώς και οι χώροι επίσκεψης των επιβατών, οι οποίοι είναι κυρίως αρχαιολογικοί χώροι, χώροι ιδιαίτερου τουριστικού ενδιαφέροντος, όπως αξιοθέατα,  χώροι συνδεδεμένοι με την παράδοση, περιοχές φυσικού κάλους.

Λιγότερα είναι τα έσοδα των επιχειρήσεων της περιοχής, εκτός αν αυτές είναι επιχειρήσεις, λαϊκών παραδοσιακών προϊόντων, προϊόντων ονομασίας προέλευσης, προϊόντων τα οποία δύσκολα μπορούν να αγοραστούν στις διεθνείς αγορές και προτιμάται η αγορά τους στον τόπο παραγωγής.

Οι λόγοι, για τον  οποίο οι τουρίστες των κρουαζιερόπλοιων δεν επισκέπτονται τις τοπικές  επιχειρήσεις, όπως καφετέριες, εστιατόρια, είναι κυρίως δύο.

Η αποβίβαση γίνεται  αμέσως μετά το πρωινό, το οποίο προσφέρεται  δωρεάν στο πλοίο και ακολουθεί  η άμεση επιβίβαση στα μέσα μεταφοράς, για τις επισκέψεις, εκδρομές, που είναι προγραμματισμένες  με ακρίβεια χρόνου και η επιβίβαση για την αναχώρηση, γίνεται συνήθως, λίγο πριν το μεσημεριανό, απογευματινό ή βραδινό γεύμα, το οποίο επίσης έχει προπληρωθεί από τους επιβάτες και περιλαμβάνεται στην τιμή της κρουαζιέρας.

Επίσης στην τιμή περιλαμβάνεται κάθε ρόφημα, γλυκό, σνακ, σάντουιτς ή μικρογεύμα και γεύμα ή δείπνο, για τα οποία οι επιβάτες δεν πληρώνουν επιπλέον. Πολλές εταιρείες ετοιμάζουν πακέτο με πρόχειρο φαγητό νερό και αναψυκτικό, το οποίο παίρνουν οι επιβάτες μαζί τους κατά την διάρκεια των εκδρομών, που πραγματοποιούν. Σε πολλές, δε κρουαζιέρες στην τιμή περιλαμβάνεται και το κόστος κατανάλωσης οποιασδήποτε ποσότητας αλκοολούχων ποτών.

Επομένως, σχεδόν πάντα και σε όλες τις κρουαζιέρες, οι πηγές εσόδων, για τις τοπικές επιχειρήσεις, από την επίσκεψη ενός κρουαζιερόπλοιου, βρίσκονται αλλού.

Οι προορισμοί για  τους οποίους δεν ισχύουν τα παραπάνω, είναι οι προορισμοί, τους οποίους, οι επιβάτες επισκέπτονται και για  τα τοπικά καφέ και εστιατόρια, όπως την Μύκονο, την Σαντορίνη, την  Μαδέρα, την Νίκαια, το Μονακό,  τα νησιά της Καραϊβικής κλπ. Σε αντίθεση, θα επισκεφτούν το Αλικάντε και την Αλάμπρα για τα αραβουργήματα και όχι για να περάσουν την ώρα τους στα καφέ της περιοχής.

Η ερώτηση που τίθεται  είναι,  ποιο το σημαντικό όφελος από την επίσκεψη ενός κρουαζιερόπλοιου σε ένα λιμάνι;
Πριν απαντηθεί το ερώτημα αυτό, θα παραθέσω, απλά νούμερα, γιατί τα νούμερα είναι ο απόλυτος κριτής της πραγματικότητας.
Τα έσοδα από την  προσέγγιση του κρουαζιερόπλοιου, το οποίο επισκέφτηκε το λιμάνι και  παρέμεινε για 6 ώρες, ήταν:
  1. 300% περισσότερα από τα ημερήσια έσοδα από τα δωμάτια, ενός ξενοδοχείου.
  2. 3.800 % περισσότερα από τα ημερήσια έσοδα ενός μικρού συγκροτήματος 7 ενοικιαζομένων δωματίων.
  3. Ή, όσα τα ημερήσια έσοδα 3 ξενοδοχείων με πληρότητα 100%
  4. Ή,όσα τα ημερήσιαέσοδα,38συγκροτημάτων,ενοικιαζομένων διαμερισμάτων, με πληρότητα 100%.
Τα έσοδα αυτά υπολείπονται κατά πολύ των δυνητικών ημερήσιων  εσόδων, τα οποία διαφεύγουν και είναι πολλαπλάσια των προαναφερομένων, για τον λόγο, ότι η πόλη μας δεν είναι έτοιμη, ως λιμάνι προορισμού, θαλάσσιου τουρισμού.

Στα έμμεσα οφέλη, περιλαμβάνεται η άμεση και έμμεση διαφήμιση  του λιμανιού προσέγγισης. Η άμεση  διαφήμιση, προέρχεται από τους ίδιους τους επιβάτες του πλοίου, από την  αναγραφή του ονόματος της πόλης, στους τουριστικούς οδηγούς, κρουαζιέρας παγκοσμίως, οι οποίοι θεωρούνται και οι εγκυρότεροι.

Η έμμεση διαφήμιση προέρχεται από την στοχοποίηση του λιμανιού προσέγγισης, από τα παγκόσμια ναυτιλιακά κέντρα, από τους ερασιτέχνες, που καθημερινά παρακολουθούν τις κινήσεις των κρουαζιερόπλοιων παγκοσμίως, από τον ανταγωνισμό των ναυτιλιακών εταιρειών, που δεν αφήνουν ούτε μια προσέγγιση πλοίου, χωρίς να μελετήσουν το λόγο, που ο ανταγωνιστής επέλεξε τον συγκεκριμένο προορισμό. Από τους tour operators, που παρακολουθούν τις κινήσεις των ναυτιλιακών εταιρειών.

Για να επιτευχθεί ανάλογη προβολή, με αυτή, που επιτυγχάνεται, από μια προσέγγιση πλοίου, το κόστος, που απαιτείται, είναι ίσο με την συμμετοχή σε 5 τουριστικές εκθέσεις.

Η πόλη μας, όμως, δεν είναι κατ’ αρχή έτοιμη να γίνει πόλος έλξης θαλάσσιου τουρισμού, ενώ θα μπορούσε να έχει όλες τις προϋποθέσεις, για τους εξής λόγους:

1) Δεν υπάρχει οργανωμένος τουριστικός  αρχαιολογικός χώρος, Νικόπολη, Νεκρομαντείο, Κασώπη.
2) Δεν έχουν αναδειχθεί τα τοπικά προϊόντα.
3) Η αγορά της πόλης μας δεν έχει οργανωθεί με τουριστικό προσανατολισμό.
4) Δεν έχει διαφημιστεί η περιοχή,  ως προορισμός θαλάσσιου τουρισμού.
5) Δεν έχει συμμετάσχει, κανένας  φορέας, επιχειρηματίας ή ιδιώτης, σε εξειδικευμένα φόρουμ, στο εξωτερικό, τα οποία είναι σημαντικά για την προώθηση συνεργασιών στον θαλάσσιο τουρισμό, (απ’ όσο γνωρίζω, λόγω της ειδικής άδειας και πρόσκλησης, που απαιτείται και επιτρέψτε μου, να έχω την γνώση αυτή, προσωπικά, λόγω της παρουσίας μου, ως μέλος ΔΣ ναυτιλιακής εταιρίας του εξωτερικού, χωρίς αυτό θα θεωρηθεί προσωπική έπαρση).
6) Δεν έχει συμμετάσχει κανένας  φορέας, στο μεγαλύτερο παγκόσμιο  ναυτιλιακό γεγονός, τα «ΠΟΣΕΙΔΩΝΙΑ», το οποίο διοργανώνεται στον Πειραιά, πλην ελαχίστων επιχειρηματιών, της περιοχής μας, οι οποίοι μετρούνται στα μισά δάκτυλα του ενός χεριού.
7) Δεν έχει γίνει ποτέ μελέτη, για την ανάδειξη του θαλάσσιου  τουρισμού της περιοχής μας,  με την συμμετοχή επιστημόνων  και επιχειρηματιών, από την περιοχή,  γνώστες του αντικειμένου.
8) Δεν έχει αξιοποιηθεί η σημαντικότητα,  του αεροδρομίου του Ακτίου.
9) Δεν έχει γίνει ποτέ γνωστό  το όφελος για την τοπική  οικονομία, ως μακροοικονομικό  αποτέλεσμα.
10) Δεν έχει γίνει αντιληπτό  το εύρος της δυναμικής, που δημιουργείται, από τον συνδυασμό παραγόντων, στην διαδικασία ανάπτυξης του θαλάσσιου τουρισμού, γιατί κυρίως δεν είναι εύκολο να γίνει αντιληπτό ποιοι είναι οι παράγοντες αυτοί.

Οι αδυναμίες αυτές είναι  και τα δυνατά σημεία, τα οποία δίνουν τις ευκαιρίες, εφόσον οι τοπικοί οικονομικοί παράγοντες (όπως αυτοί αναφέρονται στην οικονομία) αντιληφθούν την ενδογενή δύναμη της περιοχής.
Συμπερασματικά, η θαλάσσια κρουαζιέρα, αποτελεί σημαντικό παράγοντα οικονομικής ανάπτυξης. Τα οφέλη δεν είναι άμεσα ορατά (κόσμος στα μαγαζιά), αλλά προκύπτουν από μια σειρά, συνεργειών, στον λιμάνι προσέγγισης.

Για την ένταξη ενός λιμανιού στο διεθνές δίκτυο κρουαζιέρας  απαιτείται, σειρά ενεργειών, που  ξεκινούν από την ενημέρωση και  την συμμετοχή της τοπικής  κοινωνίας και καταλήγουν στην συμμετοχή, εξειδικευμένων τεχνοκρατών, με ενδιάμεσα στάδια την ρεαλιστική αποτύπωση της υφιστάμενης κατάστασης και την δημιουργία των παραγόντων και των διαδικασιών, που αποτελούν αναγκαιότητα αλλά και δυνατά σημεία της περιοχής.

Η κρουαζιέρα, είναι μια επιχειρηματική δραστηριότητα, στην οποία εμπλέκονται πολλά διαφορετικά μέρη, τα οποία δεν είναι γνωστά στους μη ειδικούς, όπως λχ κράτη σημαίας, πλοιοκτήτες, ναυτικοί, νηογνώμονες, ασφαλιστές, αλληλοασφαλιστικοί οργανισμοί, εργάτες λιμένος, ναυλωτές, ναυτικοί πράκτορες, τουριστικοί πράκτορες και πολλοί ακόμα φορείς.

Κλείνοντας θα παραθέσω μερικούς ακόμη  αριθμούς, για να γίνουν αντιληπτά  τα οικονομικά μεγέθη, τα οποία είναι  αντίστοιχα των μεγεθών, που σχετίζονται  με την ναυτιλία.

Τα έσοδα από την προσέγγιση κρουαζιερόπλοιων στο λιμάνι του Κουσάντασι,  με μόνο τουριστικό προορισμό την Έφεσο, χωρίς να υπολογιστούν τα έσοδα των εμπορικών καταστημάτων (κυρίως δερματίνων ειδών και σουβενίρ), ανήλθαν το 2005 στο ποσό των 12.944.000 €, για το σύνολο της τουριστικής περιόδου.
Οι έλληνες εφοπλιστές χαρακτηρίζονται  για την ευελιξία, την αμεσότητα  και την πρόβλεψη, στην λήψη των  αποφάσεών τους.
Ας δείξουμε και εμείς, σαν τόπος, τα ίδια χαρακτηριστικά στην λήψη της απόφασης να κάνουμε την πόλη μας λιμάνι τουριστικού προορισμού.


Στρατής Κυπριωτέλης

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου