Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic

Κυριακή, Νοεμβρίου 30, 2014

ΠΡΕΒΕΖΑ: Ετυμολογία της λέξης Ελλάς και γλώσσα- αλφάβητο - Του Γιώργου Λαμπρακούλη


Ως ιστορικός πρέπει να αναφέρω ότι έχω την ευθύνη να αναλύω τα νέα ιστορικά στοιχεία τα οποία έρχονται στην επιφάνεια καθημερινά και να προσδιορίζω την αλήθεια και τη πραγματικότητα.

Τα ιστορικά στοιχεία που έρχονται συνεχώς στην επιστημονική κοινότητα πρέπει να ερευνώνται και να προσεγγίζονται προσεχτικά για την αντιμετώπιση πιθανού αποπροσανατολισμού και ψευδών στοιχείων.


Πρέπει επίσης να αναφέρω ότι έγκειται στη κριτική ικανότητα του εκάστοτε αναγνώστη να υιοθετήσει το κάθε ιστορικό γεγονός ή στοιχείο διότι η βιβλιογραφία κατ’εμέ χωρίζεται σε αληθή και ψευδή,και αυτό γιατί πολλοί συγγραφείς και ιστορικοί αναφέρονται σε γεγονότα χωρίς,ή με ψευδή στοιχεία για διαφόρους λόγους.Ακόμη, πρέπει να σημειωθεί πως κάποιοι ιστορικοί με τρανό παράδειγμα τον τύμβο Καστά της Αμφίπολης, παρουσιάζονται στα ΜΜΕ με ολιγόλεπτη παρουσίαση και καταθέτουν τις απόψεις τους σχετικά με το θέμα,με στοιχεία τα οποία δεν υπάρχουν σε καμία βιβλιογραφία, νέα η αρχαία γι’ αυτό πρέπει ο αναγνώστης ή ακροατής να είναι προσεχτικός στο ποια άποψη θα υιοθετήσει.

Σίγουρα για να γραφεί πλήρως και λεπτομερώς η ετυμολογία της λέξης Ελλάς και γλώσσα - αλφάβητο των Ελλήνων, θα χρειαστούν δεκάδες τόμοι, όμως θα προσπαθήσω μέσα σε λίγες σελίδες να αναφέρω τα σημαντικότερα στοιχεία που έχουν χαράξει την ιστορία και φιλοσοφία αυτού του μυστήριου και λαμπερού τόπου.

Σύμφωνα με την Ελληνική μυθολογία, όπου μυθολογία σύμφωνα με τον Όμηρο είναι ο λόγος και η γνώμη, ο ‘Έλλην ήταν γιος του Δευκαλίωνος. ΟΔευκαλίων μαζί με τη γυναίκα του τη Πύρρα ήταν οι μόνοι που επέζησαν του κατακλυσμού και αναδημιούργησαν την ανθρωπότητα.Προσωπική μου άποψη και θα αναφέρω μια παρομοίωση, είναι ότι η μυθολογία αποτελεί ένα λειψό βιβλίο με ιστορικά και επιστημονικά στοιχεία από το οποίο λείπουν κάποιες σελίδες. Το όνομα Ελλάς αναφέρεται για πρώτη φορά από τον Όμηρο και πιο συγκεκριμένα, ονόμασε ως Έλληνες, Μυρμιδόνες και Αχαιούς τους κατοίκους που ευρίσκοντο γύρω από το όρος Όθρυς στη Φθία της Θεσσαλίας. Σύμφωνα με το καθηγητή κ. Σταύρο Θεοφανίδηη λέξη Ελλάς η οποία αποτελείται από δύο συλλαβές ΣΕΛ και ΛΑΔ σημαίνει χώρα του φωτός. Παρόλα αυτά, η λέξη Ελλάς και η ερμηνεία της αποτελεί μυστήριο και έχει ερμηνευτεί διαφορετικά από δεκάδες ιστορικούς και επιστήμονες.

Σύμφωνα με επιστήμονες και γλωσσολόγους του 16ουκαι 17ου αιώνα όπως ο Ολλανδός ΜάρκουςΤσίριους φαν Μπόξχορν, ο Γερμανός AndreasJäger και ο Ιταλός Φίλιππο Σασσέτιμελέτησαν και διαπίστωσαν όπως αναφέρουν, ότιηΕλληνική γλώσσα όπως και πολλές άλλες προέρχονται από την Ινδοευρωπαϊκή.Όσον αφορά την ημερομηνία έλευσης των Ινδοευρωπαίων, σύμφωνα με τον ΟλλανδόγλωσσολόγοFrederikKortlandtόπως σημειώνει στο βιβλίο του “Η εξάπλωση των Ινδοευρωπαίων”, «Είμαι διατεθειμένος να δώσω ως ημερομηνία άφιξης τωνΠρώτο-Ινδοευρωπαίων στo μέσον της τέταρτης χιλιετίαςπ.Χ, και να αναγνωρίσω τη Πρωτο-Ινδο-Χετταία ως μια γλώσσα που μπορεί να μιλούσαν μια χιλιετία νωρίτερα».

Όπως ανέφερα αρχικά, διάφοροι ιστορικοί και άλλοι επιστήμονες καταθέτουν τις μελέτες και απόψεις τους,αλλά έγκειται στη κριτική ικανότητα του αναγνώστη να υιοθετήσει τις εκάστοτε ερμηνείες τους.Εγώ, πρέπει να αντιπαρέλθω των απόψεων τουςκαι να καταρρίψω με στοιχεία τη ψευδή θεωρία τους σχετικά με τη προέλευση της Ελληνικής γλώσσας.

Αρχικά πρέπει να σημειώσω ότι δεν υπάρχουν αρχαιολογικά, ανθρωπολογικά και συγγραφικά ευρήματα για τη θεωρία των Ινδοευρωπαίων και της όμοιας γλώσσας και κατά συνέπεια δεν έχει καμία επιστημονική βάση η συγκεκριμένη θεωρία.

Σχετικά με τη γλώσσα και το αλφάβητό μας, είναι σημαντικό εδώ να δώσουμε κάποια στοιχεία σχετικά με αυτά.Η L.H. Jeffery μελέτησε και κατηγοριοποίησε σχεδόν όλα τα αρχαϊκά αλφάβητα. Υπήρχαν πολλάαρχαϊκά, τοπικά και Επιχώρια Ελληνικά αλφάβητα, περίπου 30και όπως προκύπτει το αρχαιότεροείναι της Κρήτης. Κάποια από αυτά είναι τα εξής:

Κορινθιακό, Αιολικό, Σικυών, Φωκικό, Κνιδιακό, Αττικό, Δωρικό, Ευκλείδειο,Αργειακό, Ροδιακό, τοΑρκαδικό, αλφάβητο της Μιλήτου, Κυπριακό, αλφάβητο της Κέας,το Χαλκιδικό αλφάβητο από το οποίο οι Λατίνοι και ως συνέχεια όλοι οι Ευρωπαίοι υιοθέτησαν τα γράμματα C, D, F, L, P, R,S και Q.
Όπως σημείωσα και στον πρόλογο, καθημερινά εμφανίζονται νέα στοιχεία τα οποία καταρρίπτουν προηγούμενες θεωρίες. Έτσι και εγώ με τα παρακάτω ευρήματα που παραθέτω, θέλω να αποδείξω ότι η θεωρία για την Ινδοευρωπαϊκή γλώσσα των Ελλήνων όπως ισχυρίζονται, παύει να ισχύει διότι τα ευρήματα που βρέθηκαν στον Ελλαδικό χώρο είναι προγενέστερα της άφιξης των Ινδοευρωπαίων.

Πινακίδα της Γιούρας Αλοννήσου - 5.000-4.500 π.Χ.
Πινακίδα του Δισπηλιού  Καστοριάς - 5260 π.Χ.

Δεν θα διατυπώσω τις απόψεις και μελέτες Ελλήνων επιστημόνων για να αποφύγω τυχόν χαρακτηρισμούς περί εθνικιστικών δεδομένων, διότι πολύ συχνά επικρατεί αυτή η άποψη από διάφορους υπερασπιστές της ημιμάθειας και του ανθελληνισμού όταν κάποιος στηρίζει και υποστηρίζει ακράδαντα την Ελληνική πολιτιστική κληρονομιά που έχει δοθεί απλόχερα σε ολόκληρο το πλανήτη. 

Σύμφωνα με τους σπουδαίους ξένους ακαδημαϊκούς όπως ο Αρθούρος Έβανς, και ο Θεόδωρος Μπιρταλλά και πάρα πολλοί άλλοι, έγραψαν ότιτο αλφάβητο ΔΕΝτο δανειστήκαμε από τους Φοίνικες. Όσον αφορά τους Φοίνικες πρέπει να σημειώσουμε ότι ήταν σπουδαίος εμπορικός λαός αλλά με μικρή πολιτιστική ταυτότητα.

Αρθούρος Έβανς – Στο βιβλίο του “ScriptaMinoa” σελίδες 87-89, σημειώνει πως τα περισσότερα από τα σύμβολα του Φοινικικού αλφαβήτου (abjad) είναι σχεδόν πανομοιότυπα με τα πολύ παλαιότερα, του 19ου αιώνα π.Χ., Κρητικά ιερογλυφικά.

Θεόδωρος Μπιρτ–Στο βιβλίο του “Αλέξανδρος ο Μέγας και ο παγκόσμιος ελληνισμός μέχρι της ελεύσεως του Χριστού”, «Είναι μύθος το ότι οι Φοίνικες επενόησαν το αλφάβητον, εις τον οποίον όμως επίστευον και οι Έλληνες».

Σύμφωνα με τη Μόνιμη Διεθνής Επιτροπή των Μυκηναϊκών Σπουδών της UNESCO, η παλαιότερη Μυκηναϊκή γραφή (Γραμμική Β) χρονολογείται γύρω στο 1450π.Χ.Από την άλλη σύμφωνα με τον Fischer στο βιβλίο του “Ahistoryofwritingτο Φοινικικό αλφάβητο το οποίο ονομάζεται και Πρωτο-Χαναανική εμφανίστηκε το 1200π.Χ.

Επίσης, η άποψη ενός έγκριτου ερευνητή και γλωσσολόγου, του Άγγλου DavidDiringer στο βιβλίο του“Το αλφάβητο: Ένα κλειδί για την ιστορία της ανθρωπότητας” συγκλίνει στο «ότι το Φοινικικό σύστημα γραφής επινοήθηκε µεν και καλλιεργήθηκε στην Παλαιστίνη και τη Συρία, αλλά δέχθηκε επιδράσεις παλαιοτέρων συστημάτων όπως του αιγυπτιακού, του σφηνοειδούς και του Kρητικού».

Η Αγία Γραφή καταγράφει ότι οι Φιλισταίοι είχαν έρθει σε επαφή με τον Αβραάμ και τον Ισαάκ ήδη από το 2000 π.Χ. (Γένεσις 21:32, 34; 26: 1, 8). Οι Φιλισταίοι όπως σημειώνεται στη Βίβλο, προέρχονται από τη Κρήτη ή το βασίλειο της (BibliadeJerusalén, 1998). Επίσης, όπως αναφέρει η ηλεκτρονική μορφή της EncyclopediaBritannica, οι Φιλισταίοι προέρχονται από τη Καφθόρ η οποία είναι η αρχαία ονομασία της Κρήτης. Πιο συγκεκριμένα, οHaimHillelBen-Sasson στο βιβλίο του “AHistoryoftheJewishPeople” στη σελίδα 82 γράφει ότι,σύμφωνα με στοιχειά απότη Βίβλο, η αρχική πατρίδα των Φιλισταίων ήταν ηΚαφθόρ, η οποία Καφθόρ είναι η αρχαία ονομασία της Κρήτης ή ολόκληρης της περιοχή του Αιγαίου. Η σχέση τους με τους Κρητικούς επιβεβαιώνεται και από την επιγραφή της δυτικής Negev ως "Negev των Χερεθαίων [Κρητικών]", η οποία αποτελούσε τμήμα των Φιλισταίων, καθώς και από τα μισθοφορικά σώματα του Δαβίδ, “οι Χερεθαίοι και οι Pelethites”, όπου ο τελευταίος όρος προφανώς είναι μια παραλλαγή του "Φιλισταίων”. Έμμεση απόδειξη της Κρητικής καταγωγής των Φιλισταίων όπως γράφει ο Ben-Sasson ίσως έχει βρεθεί στο λεγόμενο δίσκο της Φαιστού, που ανακαλύφθηκε στην Κρήτη και χρονολογείταιαπό τα μέσα της δεύτερης χιλιετίας. Η Γραφή του δεν έχει ακόμη αποκρυπτογραφηθεί, αλλά ένα από τα επαναλαμβανόμενα εικονογράμματα στο δίσκο,απεικονίζει το κεφάλι ενός άνδρα που φοράει τα τυπικά φτερωτά καλύμματα κεφαλής των Φιλισταίων.

Με τα προαναφερθέντα στοιχεία για τη Κρητική καταγωγή των Φιλισταίων οι οποίοι προφανώς άσκησαν επιρροή στους Φοίνικες και σύμφωνα με την μελέτη του διακεκριμένου αρχαιολόγου Έβανς ότι τα περισσότερα από τα σύμβολα του Φοινικικού αλφαβήτου είναι σχεδόν πανομοιότυπα με τα πολύ παλαιότερα Κρητικά ιερογλυφικά,συμπεραίνουμε τελικά, ότι το Φοινικικό αλφάβητο προέρχεται από το Κρητικό.

Ακόμη μία μελέτη που αποδεικνύει ότι το Κρητικό αλφάβητο είναι η μήτρα όλων των αλφάβητων και ΟΧΙ το Φοινικικό, έρχεται από το καθηγητήFisher. Ο Fisher στο βιβλίο του Glyphbrakerαναφέρει, «Η Μινωική γλώσσα της αρχαίας Κρήτης είναι η παλαιότερη τεκμηριωμένη γλώσσα όχι μόνο της Ευρώπης, αλλά και ολόκληρης της Ινδοευρωπαϊκής οικογένειας γλωσσών. Ήταν μια Ελληνική γλώσσα, αδελφή της Μυκηναϊκής Ελληνικής [ Μινωική Ελληνική ] και ο Δίσκος της Φαιστού δείχνει μια προτίμηση για τον γραπτό λόγο στην αρχαία Κρήτη και οι Έλληνες ήταν οι πρώτοι στο Αιγαίο, και κατά συνέπεια στην Ευρώπη που χρησιμοποίησαν τη γραφή»(σελ. 119-120). Οι Μινωίτες μιλούσαν και έγραφαν στα ελληνικά, τουλάχιστον 1.300 χρόνια πριν από την εμφάνιση των Φοινίκων.

Με στοιχεία και βιβλιογραφία αποδεικνύω πως το Ελληνικό αλφάβητο, όπως και κάθε άλλο αλφάβητο δεν έχει τις ρίζες του στο Φοινικικό, άλλα στο Κρητικό αλφάβητο.

Είναι σημαντικό τέλος να αναφέρω πως μία πολιτικός και ιστορικός, είχε αναφέρει στο παρελθόν ότι τα Αρχαία Ελληνικά είναι νεκρή γλώσσα. Θα ήθελα στο σημείο αυτό να σημειώσω πως η «μήτρα» όλων των γλωσσών είναι τα Αρχαία Ελληνικά και ότι στα βρετανικά δημόσια δημοτικά σχολεία διδάσκονται τα αρχαία Ελληνικά από το Σεπτέμβριο του 2014 ως μια από τις επτά ξένες γλώσσες με απόφαση του υπουργείου Παιδείας της χώρας.. Επίσης και εμείς οι ομιλούντες της Νεοελληνικής γλώσσας όταν χρησιμοποιούμε σύνθετες λέξεις ομιλούμε στα Αρχαία Ελληνικά. Συμπερασματικά, πρέπει να σημειωθεί πως αυτός ο ανηλεής και ξεδιάντροπος πόλεμος ενάντια στο «Ελληνικό φώς και πολιτισμό» είναι αποτέλεσμα κακής διαχείρισης της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Το σχολείο και η εκπαίδευση πρέπει να τείνουν προς την αρχαία φιλοσοφία μας χωρίς βέβαια εθνικιστικά στοιχεία που μόνο μίση δημιουργούν και να εισαχτεί στα διδασκόμενα βιβλία πολύ περισσότερη γνώση της Αρχαίας Ελληνικής ιστορίας από ότι υπάρχει για να μεταλαμπαδευτεί το φώς και η κληρονομιά του Αρχαίου Ελληνικού πολιτισμού στις νέες γενιές.

Θα ήθελα να κλείσω τη παρούσα μελέτη με ένα απόφθεγμα του Νίκου Καζαντζάκη: Πρέπει να γίνεις εσύ ήλιος για να φωτίσεις τους σβησμένους ήλιους των άλλων.Θα ήθελα να συμπληρώσω, πωςβαθειά σε όλους μας κρύβεται ο ΗΛΙΟΣ, η δυσκολία όμως, εναπόκειται στο πως θα διαχειριστείς τις αχτίδες του. 


Λαμπρακούλης Γεώργιος
Υποψήφιος Διδάκτωρ στην Αρχαία Ιστορία.


Βιβλιογραφία

Ben-Sasson, H.,H. (1969) A history of the Jewish People, Dvir Publishing House, Tel Aviv.
Biblia de Jerusalén. Desclee de Brouwer (ed): Bilbao, Spain, 1998.
Diringer, D.(1947) The Alphabet. A key to the history of mankind, London.

Encyclopedia Britannica [http://www.britannica.com]

Evans, A.J. (1909). "Scripta Minoa – Volume 1". Oxford. p. 87,89.

Fischer, Steven R. (1997) Glyphbraker, Copernicus, New York.

Fischer, Steven R. (2004). A history of writing.Reaktion Books.p. 90.

Jeffery  L,.H. The Local Scripts of Archaic Greece ("LSAG")

Kortlandt, F. (1990) The Spread of The Indo-Europeans, JIES 18.

Μπιρτ, Θ. (2006) Αλέξανδρος ο Μέγας και ο παγκόσμιος ελληνισμός μέχρι της ελεύσεως του Χριστού,εκδόσεις Πελεκάνος.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου