Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic

Δευτέρα, Φεβρουαρίου 15, 2016

Σιδηροδρομική Εγνατία οδός - Το πρώτο από τα δέκα απαραίτητα νέα μεγάλα έργα Υποδομής της χώρας


Συνήθως όταν μιλάμε για έργα στην Ελλάδα αναφερόμαστε σε έργα που είναι ώριμα, σε έργα που θα φέρουν ανάπτυξη, έργα που θα βοηθήσουν στην προσπάθεια επιστροφής στην ανάπτυξη.

Η κουβέντα που δεν γίνεται συχνά, είναι για έργα που είναι πραγματικά απαραίτητα. Έργα που με τη λειτουργία τους θα φέρουν άμεσα ευεργετικά αποτελέσματα και θα αποτελέσουν μοχλό ανάπτυξης της περιοχής που βρίσκονται αλλά και υπερτοπικά.

Τα απαραίτητα έργα στην Ελλάδα με την ευρύτερη έννοια είναι πολλά. Αλλά τα έργα που πραγματικά είναι απαραίτητα, που χωρίς αυτά υπάρχει υποβάθμιση της περιοχής είναι σημαντικό να υλοποιούνται σε σχέση με άλλα που θα μπορούσαν να «περιμένουν» λίγο παραπάνω.

Σήμερα στο ypodomes.com αποκωδικοποιούμε τις μεγάλες ανάγκες και ξεχωρίζουμε 10 έργα που μέσα από αυτά θα έχουμε εντυπωσιακά αποτελέσματα. Ας δούμε ποια είναι αυτά:

10. ΝΕΟΣ ΤΕΡΜΑΤΙΚΟΣ ΣΤΑΘΜΟΣ ΚΤΕΛ ΑΘΗΝΑΣ
Έχει εξαγγελθεί πολλάκις αλλά η απουσία επενδυτικού ενδιαφέροντος το έχει καταστήσει μια διαχρονική …μακέτα. Το έργο αυτό θα μεταμορφώσει τις υπεραστικές οδικές μεταφορές. Το οικόπεδο στο οποίο πρόκειται να μεταφερθούν βρίσκεται στον Ελαιώνα, πάνω από τον ομώνυμο σταθμό Μετρό και εγγυάται εύκολες πολυτροπικές μεταφορές σε όλη την Αθήνα που σήμερα είναι από τις ελάχιστες Ευρωπαϊκές πρωτεύουσες με τερματικό ΚΤΕΛ που θυμίζει …δεκαετία του 1960. Το έργο είναι απαραίτητο για την εικόνα της Αθήνας αλλά και για πρακτικούς λόγους καθώς οι σημερινοί σταθμοί είναι σκόρπιοι με ανύπαρκτη σύνδεση με τα μέσα σταθερής τροχιάς της πόλης. Αν βρεθεί ο τολμηρός επενδυτής το project θα πάρει μπρος.

9.ΠΑΤΡΑ-ΠΥΡΓΟΣ
Η φυσική συνέχεια της Ολυμπίας Οδού, είναι στην πραγματικότητα η «καρδιά» της Ολυμπίας Οδού μιας και φτάνει μέχρι την Ολυμπία. Το έργο που έχει σπάσει σε 8 εργολαβίες με την ολοκλήρωση του θα φέρει επανάσταση στις οδικές μεταφορές από τα «ξεχασμένα» δυτικά παράλια της Πελοποννήσου, θα αναβαθμίσει τα λιμάνια του Κατάκολου και της Κυλλήνης ενώ θα αναδειχθεί ο αρχαιολογικός χώρος της Αρχαίας Ολυμπίας έχοντας εύκολη και άνετη πρόσβαση. Θα αποτελέσει μοχλό ανάπτυξης για τις τουριστικές και αγροτικές επενδύσεις της περιοχής. Είναι ένα από τα έργα που ευτυχώς είναι σε ράγες υλοποίησης, είναι άκρως αναπτυξιακό και απολύτως απαραίτητο για την περιοχή αλλά και για όλη τη χώρα.

8.ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΑ ΕΡΓΑ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ: ΚΙΑΤΟ-ΠΑΤΡΑ-ΠΥΡΓΟΣ
Σήμερα η Πελοπόννησος βλέπει το σύγχρονο τρένο μέχρι το Κιάτο. Από το μεγάλο δίκτυο της περασμένης δεκαετίας φτάσαμε στα ατελείωτα έργα και τις χίλιες μύριες καθυστερήσεις. Σήμερα υπό κατασκευή είναι το τμήμα μέχρι τον Ψαθόπυργο και σύντομα θα ξεκινήσει και μέχρι το Ρίο. Σε μελέτες είναι το τμήμα Ρίο-Πάτρα και Πάτρα-Πύργος. Με την υλοποίησης και αυτών των τμημάτων η Δυτική πλευρά της Πελοποννήσου θα μπορεί να αναπτύξει τις μεταφορικές υποδομές γρήγορα και αποτελεσματικά ανταγωνιζόμενη άλλες περιοχές της χώρας.

Η Πάτρα, η 3η μεγαλύτερη πόλη της Ελλάδας θα αποκτήσει σημαίνονται ρόλο και θα ευεργετηθεί ως το μεγάλο αστικό κέντρο αυτής της διαδρομής. Έργο απαραίτητο αλλά αναφορικά με το τμήμα Ρίο-Πύργος είμαστε ακόμα μακριά από την υλοποίηση καθώς η χρηματοδότηση  αναζητείται.

7.ΝΕΟ ΔΙΕΘΝΕΣ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΚΑΣΤΕΛΙ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ  
Η Κρήτη προσελκύει αρκετά εκατομμύρια επισκέπτες το χρόνο έχοντας 3 αεροδρόμια. Το Αεροδρόμιο Ηρακλείου, το δεύτερο σε κίνηση στην Ελλάδα, είναι παλιό, ακατάλληλο και η κατασκευή ενός νέου αερολιμένα, θα αναβαθμίσει όλο το νησί, θα δώσει νέες ευκαιρίες ανάπτυξης στο τουριστικό ρεύμα στο νησί, ενώ θα αποτελέσει ένα σημαντικότατο hub μεταξύ Ευρώπης, Ασίας και Αφρικής. Για τους Κρητικούς θα είναι ένα από τα μεγάλα εργαλεία ανάπτυξης και θα συνεισφέρει τα μέγιστα στην τοπική και εθνική οικονομία.

6.ΒΟΑΚ
Ο Βόρειος Οδικός Άξονας της Κρήτης σύμφωνα με ανεπίσημους υπολογισμούς για να ολοκληρωθεί έχει κόστος που φτάνει τα 2 δις ευρώ. Περίπου το 1/6 του δρόμου έχει χαρακτηριστικά κλειστού αυτοκινητόδρομου και τα υπόλοιπα είναι μία ατελείωτη καρμανιόλα.

Η απώλεια δεκάδων ανθρώπων σε αυτό τον οδικό άξονα υποδεικνύει σε κοινωνικό επίπεδο την ανάγκη υλοποίησης του. Σε οικονομικό επίπεδο, η αναβάθμιση του σε κλειστό αυτοκινητόδρομο θα δώσει ταχύτητα, ασφάλεια και άνεση στις μεταφορές καθώς η Κρήτη λόγω γεωγραφίας έχει μεγάλες αποστάσεις μεταξύ των αστικών της κέντρων.

Απαραίτητος δρόμος για την ανάπτυξη του τουρισμού, των υπηρεσιών, της αγροτικής και βιοτεχνικής παραγωγής, απαραίτητος για τη λειτουργία του Νέου Αεροδρομίου στο Καστέλι.

Το δυστύχημα είναι πως ο δρόμος παραμένει μακέτα και μονίμως εξαγγέλλεται ενώ έπρεπε ήδη να έχει δρομολογηθεί.  Την ίδια ώρα συνεχίζονται οι απώλειες σε ανθρώπινες ζωές που έχουν δώσει μία μακάβρια φήμη στον ΒΟΑΚ.

5.ΒΟΡΕΙΟ ΤΜΗΜΑ Ε65 ΤΡΙΚΑΛΑ-ΕΓΝΑΤΙΑ
Με δεδομένο πως το νότιο τμήμα από Λαμία μέχρι Ξυνιάδα και από εκεί μέχρι Τρίκαλα θα ολοκληρωθεί, πρέπει να διερευνηθεί η δυνατότητα χρηματοδότησης για το βόρειο τμήμα από Τρίκαλα μέχρι Εγνατία. Όταν ο Ε65 ολοκληρωθεί πλήρως θα αποτελέσει ένα μείζονος σημασίας αναπτυξιακό δρόμο που θα ενώνει την Αθήνα με τη Δυτική Μακεδονία και Ήπειρο σε χρόνους που σήμερα φαντάζουν επιστημονική φαντασία.

Φέρνει την πρωτεύουσα πολύ πιο κοντά στα Δυτικά Βαλκάνια ενώ όλες οι σημαντικές περιοχές της Δυτικής Θεσσαλίας θα αναδειχθούν μέσω του αγροτικού τομέα, του τουρισμού ακόμα και της βιομηχανίας. Σημαντικό αντίβαρο προς τον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου και την Ιόνια Οδό αποτελεί μία μεγάλη ελπίδα για τοπική και εθνική ανάπτυξη ενώ αποτελεί και σημαντικό τμήμα του οδικού άξονα που ενώνει τα λιμάνια της Ηγουμενίτσας και του Βόλου.

Δυστυχώς αυτός ο υπέρ-απαραίτητος δρόμος ακόμα είναι με κενό χρηματοδότησης την ώρα που οι Βαλκάνιοι γείτονες μας προσπαθούν να αναπτύξουν τους δικούς τους «δρόμους από χρυσάφι».

4.ΕΠΕΚΤΑΣΕΙΣ ΜΕΤΡΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Μετρό και Θεσσαλονίκη είναι μία πικρή ιστορία. Η πόλη ταλαιπωρείται εδώ και χρόνια με την κατασκευή της βασικής γραμμής και του πρώτου κλάδου προς Καλαμαριά.  Η πόλη του ενός εκατομμυρίου κατοίκων χρειάζεται όμως και τις υπόλοιπες επεκτάσεις για πρακτικούς και εμπορικούς λόγους.

Με τις επεκτάσεις προς Ευκαρπία, Εύοσμο και Αεροδρόμιο η Θεσσαλονίκη θα αποκτήσει ένα (σχεδόν) πλήρες δίκτυο Μετρό για τα επόμενα 20 χρόνια ενώ εμπορικά θα είναι πολύ πιο βιώσιμο έχοντας φτάσει στις πιο πυκνοκατοικημένες περιοχές της πόλης. Το κόστος τους εκτιμάται σε περίπου 1,3δις ευρώ.

Με τη λειτουργία και αυτών των επεκτάσεων το δίκτυο θα φτάνει παντού: Στο Σιδηροδρομικό σταθμό, στο κέντρο της πόλης, κοντά στην παραλία, στο ΚΤΕΛ, στο Αεροδρόμιο, στα μεγάλα εμπορικά της πόλης και θα δώσει ισχυρή δόση επιθυμίας σε επερχόμενες επενδύσεις που σήμερα παραμένουν κλειδωμένες.

Το περιβαλλοντικό όφελος και η βελτίωσης της καθημερινότητας των Θεσσαλονικέων κάνουν αυτές τις επεκτάσεις σούπερ απαραίτητες και θέτουν τις βάσεις για την μετατροπή της πόλης σε Μητρόπολη (πραγματική αυτή τη φορά). Η χρηματοδότηση αναζητείται μεταξύ του Πακέτου Γιουνκέρ και άλλων πηγών.


3.ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ
H μεγαλύτερη από όλες τις επενδύσεις στην Ελλάδα, μία από τις μεγαλύτερες αξιοποιήσεις αστικού χώρου στην Ευρώπη και στον Κόσμο. Θα προσελκύσει κεφάλαια 8 δις ευρώ τα επόμενα 20 χρόνια, θα ζωντανέψει τη νεκρή οικοδομική δραστηριότητα της Αθήνας, θα προσελκύσει 1 εκατομμύριο επιπλέον τουρίστες τον χρόνο, θα δημιουργήσει 30.000-50.000 νέες θέσεις εργασίας, θα συμβάλει με τουλάχιστον 1% στο ΑΕΠ της χώρας, θα δημιουργήσει ένα νέο πάρκο έκτασης 2,5 χιλιάδων στρεμμάτων, θα δημιουργήσει μία νέα παραλία στην περιοχή του Αγίου Κοσμά, θα δημιουργήσει μία νέα αστική περιοχή, θα έχει ερευνητικά κέντρα, εμπορικά κέντρα, μία νέα τουριστική ζώνη στην Αθήνα… Η λίστα είναι ατελείωτη και πολύ εντυπωσιακή. Πρόκειται για ΤΟ απαραίτητο έργο της χώρας, η σύμβαση έχει υπογραφεί. Τι άλλο πρέπει να περιμένουμε;

2.ΓΡΑΜΜΗ 4 ΜΕΤΡΟ ΑΘΗΝΑΣ
Το όνειρο μιας ακόμα γραμμής Μετρό στην Αθήνα διαρκεί 10 χρόνια τώρα. Η  νέα αυτή γραμμή καλύπτει μερικές από τις πιο πυκνοκατοικημένες περιοχές της πόλης. Ξεκινά από τον Περισσό περνά από Γαλάτσι, Κυψέλη, Κέντρο, Ζωγράφου, τρέχει όλη την Κηφισίας και καταλήγει στην Εθνική Οδό στη Λυκόβρυση. Συνολικό κόστος 3,35 δις ευρώ. Λεφτά υπάρχουν (ας μην παρεξηγηθώ για αυτό) μόνο για το πρώτο τμήμα από το Άλσος Βεϊκου μέχρι το Γουδή, αλλά και πάλι αναζητούμε λύσεις. Το μεγαλύτερο συγκοινωνιακό έργο για την Αθήνα είναι εδώ. Υπερ-απαραίτητο έργο για την Αθήνα θα της αλλάξει τη φυσιογνωμία και τον τρόπο μετακίνησης.

1.ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗ ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ
Έργο που έχει φίλους και εχθρούς, είναι όμως αδιαμφισβήτητα το μεγαλύτερο κατασκευαστικό έργο υποδομής για τα επόμενα χρόνια. Περνά από 5 Περιφέρειες της χώρας (Ήπειρος, Θεσσαλία, Δυτική Μακεδονία, Κεντρική Μακεδονία, Ανατολική Μακεδονία-Θράκη).  Έργο με μακροπρόθεσμο σχεδιασμό που μπορεί να ξεπεράσει τα 20-25 χρόνια  και η μεγάλη ευκαιρία να αποκτήσει σιδηρόδρομο ένα πολύ μεγάλο τμήμα της βόρειο-δυτικής Ελλάδας αλλά και να δημιουργηθεί ένα δίκτυο. Το δρομολόγιο περιλαμβάνει τη διαδρομή Ηγουμενίτσα-Ιωάννινα-Καλαμπάκα-Κοζάνη-Θεσσαλονίκη-Καβάλα-Ξάνθη-Κομοτηνή-Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο, κοστίζει πάνω από 5 δις και απαιτεί πολύ σοβαρές προσπάθειες για να γίνει πραγματικότητα. Το ανατολικό τμήμα μπορεί να ξεκινήσει σχετικά γρήγορα μιας και οι μελέτες τρέχουν ήδη. Στο Δυτικό τμήμα θα πρέπει να περιμένουμε την ωρίμανση τους.

Θα δημιουργήσει ένα διαμπερή άξονα που θα ενώνει Βουλγαρία-Τουρκία και Ελλάδα με ένα μοναδικό τερματισμό στην Ηγουμενίτσα, πολύ κοντά στις Ιταλικές ακτές. Θα απογειώσει τις εμπορευματικές μεταφορές και θα δώσει μεγάλες αναπτυξιακές «σπρωξιές» στις περιοχές που θα διέρχεται. Σημαντικό πλεονέκτημα για όλη τη χώρα η δημιουργία ενός μεγάλου σιδηροδρομικού δικτύου που καλύπτει σχεδόν όλη την Ηπειρωτική χώρα. Η Ευρώπη προτιμά και θέλει το Σιδηρόδρομο, το Πακέτο Γιουνκέρ είναι εδώ και μας περιμένει.  Τελικά θέλουμε το τρένο να καλύψει τη χώρα; Να η ευκαιρία.

Νίκος Καραγιάννης-ypodomes.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου